Életút

James Tan egy nyomtatással és fotózással foglalkozó konferencia előadójaként

Tan a 2000-es évek elején, egy reklámfotózással foglalkozó műterem gyakornokaként kezdte pályafutását. Rövid időn belül keresett reklámfotóssá képezte magát.

2007-be, az épületfotózás terén elért eredményei elismeréseképpen Tant a brit Fotóművészek Szövetsége (MPA) előbb társult, majd alig két évvel később pedig – művészeti teljesítménye és szaktudása nagyrabecsüléseként – úgynevezett Fellowship Rank rangú, teljes jogú tagjává választotta. Tant megelőzően még egyetlen grafikusművész sem részesült is ilyen megtiszteltetésben.

Tan ezt követően Angliában, az MPA darlingtoni székhelyén szervezett továbbképzésen teljesítményértékeléssel és bírálóbizottsági feladatokkal kapcsolatos tanulmányokat folytatott. Újdonsült ismereteit többek között az MPA rendezte International Photography Competition és a Las Vegas-i WPPI Annual Print Competition versenyek bírálóbizottsági tagjaként kamatoztatta.

Jelenleg az MPA helyettes nagyköveteként és az ázsiai csendes-óceáni térségért felelős minősítő részleg vezetőjeként átfogó és részletes, a művészeti és az üzleti szempontokat egyaránt felölelő útmutatásban részesíti a tagokat és a jelentkezőket, hogy azok minél alaposabban elsajátíthassák a fotózás rejtelmeit.

A grafikusművész

A grafikus mesterség megfelelő színvonalú elsajátítása – amint azt Tan munkássága is nagyszerűen mutatja – nagyfokú pontosságot és minőség iránti feltétlen tiszteletet igényel. 2006-ban úgy döntött, hogy a következő 10 évre szögre akasztja fényképezőgépét, és valamennyi energiáját a digitális nyomtatásnak szenteli. Számtalan kiváló alkotása bizonyítja, hogy e téren sem vallott szégyent.

James Tan nyomatok és digitális változatok műtermi összevetése közben

A digitális korszak kihívásai – rövid interjú James Tan grafikusművésszel

„A digitális technológiát megelőző időkben a fotósok eszköztára egyáltalán nem, illetve csak elhanyagolható mértékben tette lehetővé a színkezelést. A rendelkezésre álló színvilágot a filmtekercseket gyártó cégek határozták meg. Az elvárásoknak megfelelő színárnyalatok elérése pontos expozíciót és szakszerű filmelőhívást igényelt. Az előhívott negatívokat és pozitívokat közvetlenül az ügyfelek és az ügynökségek számára továbbították jóváhagyás, illetve véleményezés céljából. A digitális korszak beköszöntével mindez alapvetően megváltozott.

A korábban jelentős összegeket felemésztő színkezelés a filmgyártók helyett a fotósok és a műtermek feladatává vált. Következésképpen a kívánt végeredmény eléréséhez napjainkban elengedhetetlenül fontos a korszerű felszerelés és munkaszervezés.

A digitális képfeldolgozás leglényegesebb eszköze – és egyben leggyengébb láncszeme – a monitor. Megfelelő képernyő nélkül nem lehetne részletesen megvizsgálni, illetve feldolgozni az egyes felvételeket. A monitor jellemzői ezenkívül a digitális képek feldolgozási minőségét is jelentős mértékben meghatározzák. Egy példával szemléltetve: A nem megfelelő monitor olyan hatást gyakorol a képfeldolgozás munkafolyamatára, mintha valaki önmaga pontos visszahallgatása nélkül próbálna meg elénekelni egy dalt. Ilyen esetekben az eredmény általában nem túl előnyös.”

James Tan

A megfelelő eszközök jelentősége

ColorEdge CG277-BK

„Kizárólag a legkiválóbb eszközöket használom, hogy a lehető legkiemelkedőbb minőséget nyújthassam ügyfeleim számára” – teszi egyértelművé munkamódszerét James Tan. Ugyanakkor nem ragaszkodik egy meghatározott márkához. Mivel a munkafolyamat valamennyi elemét – a papír minőségétől kezdődően a környezetvédelmi megfelelőségen keresztül egészen a megjelenítő eszközök és a megvilágítás jellemzőiig – tárgyilagosan és aprólékosan kiértékeli, grafikusi pályafutása során általában az EIZO csúcstechnológiát képviselő monitorait részesítette előnyben. Jelenleg éppen egy ColorEdge CG277-BK típust használ.

Az EIZO monitorok színhűsége a fotózással és nyomtatással összefüggő feladatok elvégzésére szolgáló bármely más megjelenítő rendszerét túlszárnyalja. Az egyedülálló önkalibrálási funkció több monitor (például heti rendszerességgel elvégzendő) automatikus kalibrációját is lehetővé teszi, az erről készített vizsgálati jelentés pedig még a munka megkezdése előtt áttekinthető. Az EIZO szabadalmaztatott kalibrációs és vizsgálati ciklusa a manuális eljárások általában 15-90 percével szemben mindössze 5 percet vesz igénybe. Az így megtakarított időnek köszönhetően már rövid távon belül megtérül a készülék beszerzésével kapcsolatos beruházás. A funkció használatával elérhető nagyfokú mobilitás különösen hasznos a helyszíni fotózások alkalmával, mivel kiküszöbölhető az állásidő.

Grafikusi munkája mellett Tan oktatóként is igen aktív. Docensként dolgozik egykori egyetemén, és rendszeresen szervez műhelyfoglalkozásokat szerte a világon. Ezenkívül nyomtatással és színkezeléssel kapcsolatos tanácsadást is vállal nyomdák, galériák és intézmények számára.

CG277 CG sorozat
Árcsökkenés
CG277-BK ColorEdge

A 27 colos CG277 kiemelkedő képminőségének és egyedülálló precizitásának köszönhetően olyan pontos színvisszaadásra képes, mely a legapróbb árnyalatbeli különbségeket is láthatóvá teszi. 3D LUT-tal és automatikus önkalibrálással.

  • 68 cm (27 coll)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 16:9
2106,00 EUR
2347,00 EUR
RRP incl. 27 % ÁFA.
  • 68 cm (27 coll)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 16:9