MARSEL VAN OOSTEN, A COLOREDGE NAGYKÖVETE

Miért éppen a CG247X-et választottam

Amikor új monitort kerestem a dél-afrikai irodánkba, biztos voltam benne, hogy ismét EIZO készüléket választok majd. ColorEdge termékcsaládját az EIZO kifejezetten fotózással, nyomtatással és utómunkálatokkal foglalkozó szakemberek számára fejlesztette ki. Elsőre talán kissé meglepőnek tűnhet, hogy végül melyik modell mellett döntöttem. 

A méret jelentősége

Marsel van Oosten dél-afrikai munkahelye
Jelenleg Dél-Afrikában dolgozom.

Az elmúlt hat évben a világ első, önkalibráló funkcióval rendelkező monitorját, az EIZO CG245W típusát használtam képfeldolgozás céljára. A készülék mind a mai napig tökéletesen ellátja a feladatát. A kissé költséges beruházás idővel mindenképpen megtérül, hiszen a kiváló minőségű fényképezőgéppel és lencsével készített felvételek kizárólag hasonlóképpen kiemelkedő monitoron dolgozhatók ki megfelelő módon, középkategóriájú készüléken semmiképp. Meg merném kockáztatni, hogy a monitor minősége bizonyos esetekben még a fényképezőgép vagy a lencse jellemzőinél is lényegesebb. Ugyanis hiába használ valaki csúcskategóriájú fényképezőgépet, ha a munkafolyamat végén a színárnyalatok elmosódottakká, az árnyékos képrészletek pedig hiányossá válnak. A hosszú évek óta változatlanul kiváló minőséget nyújtó CG245W monitorom tökéletesen megbízhatónak bizonyult.

A jó öreg CG245W felbontása 1920 × 1200 képpont. Bár a maga idejében ez kimagasló értéknek számított, az utóbbi években látványos előrelépésnek lehettünk szemtanúi. Jelentős mértékben megnőtt a televíziók és a számítógépes képernyők készülékmérete és képpontszáma. 2012 végétől váltak elérhetővé az első, 4K felbontást nyújtó TV-k. Csak idő kérdése, hogy mikor jelennek meg az első, 8K felbontású készülékek. A TV-jüket lecserélni kívánó felhasználók számára az egyik legfontosabb szempont, hogy korábbi készüléküknél nagyobbat vásároljanak. Ugyanez vonatkozik a monitorokra is: a fotósok többsége kétség esetén inkább a nagyobb méretű modellt választja.

Ellenben én gondos mérlegelés alapján úgy döntöttem, hogy továbbra is maradok az 1920 × 1200 képpontos felbontásnál. Mivel ez kissé meglepőnek tűnhet, röviden megmagyarázom döntésem okát.

Képpont-láz

A reklámokban kihangsúlyozott, egyre magasabb képpontszám nem csak a TV-kre és a monitorokra, hanem a fényképezőgépekre is egyre inkább jellemző. Hat évvel ezelőtt a Nikon akkori csúcsmodelljével, a 12 megapixeles D3 típussal készítettem a felvételeket. Jelenleg egy közel 50 megapixeles Nikon D850 készüléket használok. Az ember azt gondolná, hogy a nagy felbontású képek feldolgozása magas képpontszámú monitort igényel. Valójában ez nem igaz. Előnyben részesítem a magas megapixel-számú fényképezőgépeket, mivel minél magasabb a képpontszám, annál nagyobb a fájl. Ha pedig nagyobb a fájl, az adatok interpolációja nélkül készíthető nyomat is nagyobb. Ez ilyen egyszerű.

De milyen szerepet játszik a monitor?

A 2K és 4K felbontás összevetése

Vegyünk példának két, tökéletesen azonos méretű monitort. Az egyik 2K (1920 × 1200), a másik pedig 4K (3840 × 2160) felbontású. A 4K felbontású monitor összességében négyszer nagyobb képpontszámmal rendelkezik, mint a 2K képernyő. Minél magasabb a monitor képpontszáma azonos képernyőméret mellett, annál finomabbak a színátmenetek. A képpontok méretét a köztük lévő távolság alapján határozzák meg. Minél kisebb a képponttávolság, annál kevésbé látható a képpont. Ennélfogva a képek előnyösebbnek tűnnek, ha 4K felbontású monitoron tekintik meg azokat: sokkal inkább valósághűek, és jobban hasonlítanak a nyomatokra.

Ennek azonban megvan a maga hátránya: 4K felbontású monitoron sokkal kisebbnek tűnnek a képek, számomra pedig ez kizáró szempont a megfelelő készülék kiválasztásakor.

Képfeldolgozás

Fotóim többségét online tesszem közzé. Következésképpen az időm egy jelentős részében képfeldolgozással foglalkozom, melynek során hozzávetőleg 1600 képpontra csökkentem képeim szélességét. Az 1600 képpontos felvételek Photoshop programon keresztüli, 100%-os arányú megtekintésekor a megjelenített képek gyakorlatilag a képernyő teljes felületét elfoglalják. A képernyő két szélén csak annyi szabad hely marad, ami a szerkesztési eszköztár megjelenítéséhez szükséges. Ez azért fontos a számomra, mert gyorsabban és egyszerűbben azonosíthatók a további finomítást igénylő képrészletek, például a kontúr élesítésekor.

Ha ugyanazt az 1600 képpontos képet egy 4K felbontású monitoron nyitom meg a Photoshop alkalmazásban, a felvétel még a képernyő felét sem tölti ki. Bár a nagyobb képpontsűrűségnek köszönhetően tetszetősebbnek tűnnek a felvételek, a viszonylag kisméretű képek szerkesztése nagyobb nehézséggel jár. Ahhoz, hogy semmi se kerülje el a figyelmünket, kénytelenek vagyunk felnagyítani a képeket. Ez azonban csökkenti a minőséget, ami kissé nevetségesnek tűnik egy 4K felbontású monitor esetében.

Ezért választottam az EIZO CG247X modelljét.

A ColorEdge CG247X.
A ColorEdge CG247X.

Kialakítás

A CG247X árnyékoló ernyője.
A CG247X árnyékoló ernyője.

A kissé visszafogott formatervű monitor kialakítása teljes mértékben ergonomikus. Ami legalább ilyen fontos: a felfelé és lefelé is elmozdítható monitor az optimális betekintési szög beállítása érdekében dönthető kivitelű. A képernyőt függőleges helyzetbe is el lehet forgatni, bár még nem használtam ezt a lehetőséget. Érdemes ergonómiailag helyesen beállítani a munkakörnyezetet: a kényelmes munkavégzéshez szükséges magasságba beállítani az igényeink szerint kiválasztott széket, íróasztalt és monitort.

A monitort árnyékoló ernyővel is felszerelték, mely megakadályozza a zavaró tükröződéseket és fényvisszaverődéseket. A mágnesek használatával gyorsan és egyszerűen felerősíthető, illetve levehető árnyékoló ernyő jelentős mértékben elősegíti a kedvező munkafeltételek kialakítását. Jó lenne, ha a jövőben ez a rendkívül hasznos tartozék valamennyi monitoron az alapfelszereltség részévé válna.

A monitor elülső részén található különböző gombok a beállítások elvégzésére szolgálnak. Az ergonomikus kialakításnak köszönhetően nem szükséges a Kezelési útmutató hosszas tanulmányozása a különféle funkciók megfelelő szintű elsajátításához. Az úgynevezett Button Guide egy áttekintő funkció. Elég, ha megérint egy billentyűt, és a képernyőn megjelenik minden funkció és a kívánt kezelőfelület. A megvilágított gombokkal a készülék sötétebb környezetben is egyszerű módon kezelhető. Bár a beállítások elvégzését követően általában csak rendkívül ritkán válik szükségessé a gombok használata.

A CG247X Button Guide funkciója
Egyszerű kezelhetőség a Button Guide funkciónak köszönhetően.
A CG247X Button Guide funkciója
Háttérvilágítással ellátott gombok és Button Guide funkció.

A monitor hátulján DVI-D, HDMI és DisplayPort csatlakozó található. MacBook Pro készülékemet a monitorhoz mellékelt DisplayPort - Thunderbolt kábellel csatlakoztatom a képernyőhöz. Bár a HDMI is jó választás, én a DVI-D kapcsolatot részesítem előnyben.

A DisplayPort, illetve HDMI csatlakozók használatával 10 bites színmélység érhető el. 10 bites színmélységgel 64-szer több színárnyalat jeleníthető meg, mint 8-cal. Mintegy 1 milliárdnyi színárnyalat érhető el, finomabb színátmenetekkel és a szomszédos színek közötti kisebb színhézagokkal. Ezenkívül a 10 bites szürkeárnyalat-tartomány aktiválásakor 6-14%-kal több szürkeárnyalat válik láthatóvá.

A készülék hátlapján elhelyezett két USB-csatlakozó közül az egyik Upstream, a másik pedig Downstream. Az állványba épített fedélnek köszönhetően gyorsan elrendezhetők a különböző kábelek: egyszerűen nyissuk fel a fedelet, vezessük át a kábelt a mögötte található csatlakozótéren, majd zárjuk vissza a fedelet. Ily módon nem alakul ki kábelrengeteg a monitor mögött.

A panel

CG247X és LaCie-RAID rendszer
Az EIZO CG247X és a LaCie-RAID rendszerem.

A panel a monitor legfontosabb része. Napjainkban a fényes képernyők a legnépszerűbbek. MacBook Pro és iPhone készülékem, a feleségem iMac-je, de még a fényképezőgépem is ilyen kijelzővel rendelkezik. Az ilyen képernyők legfőbb előnye, hogy a jelentős mértékű kontrasztnak és a gazdag színvilágnak köszönhetően különösen tetszetős a képmegjelenítésük. Ez viszont fokozott tükröződést okoz.

A CG247X széles színskálájú IPS-paneljét szerencsére antireflexiós bevonattal is ellátták. Ez és az árnyékoló ernyő a visszaverődő fény szétszórásával minimális szintűre csökkenti a képernyő tükröződését. A monitor így tükröződésektől mentes, nagy látószöget biztosít a felhasználó számára. Mivel a képernyő a fényerő bármilyen beállításánál villódzásmentes megjelenítést nyújt, megóvja a szemet a túlzott igénybevételtől. A matt kijelző másik előnye, hogy a megjelenített kép jobban hasonlít a későbbi nyomathoz.

Termométer

Meglepőnek tűnhet, de a monitort beépített termométerrel is felszerelték. Ily módon szabályozhatók és automatikusan csökkenthetők a környezeti hőmérsékletingadozások okozta színeltérések. A berendezés másik előnye, hogy mindössze hét perc alatt teljes mértékben stabilizálódik a fényerő, a színmegjelenítés és a tónusérték. Ez egyrészről mindössze egynegyed része a szokásos időnek, másrészről hosszabb munkafolyamatok közben is egyenletes minőségű marad a színvisszaadás.

Egyenletes színárnyalatok

A CG247X Digital Uniformity Equalizer (DUE) funkciója képpontok szerint szabályozza a színértékeket, így a képernyő teljes felületén egyenletes képmegjelenítést tesz lehetővé. A színárnyalatok a hagyományos LCD monitorokkal szemben a képernyő minden egyes pontján tökéletesen azonosan és fényerő-ingadozásmentesen jelennek meg. A DUE funkció a színhőmérsékletnek és a fényerőnek a környezeti hőmérséklet ingadozása által kiváltott változásait is kiegyenlíti. Az egyenletes eloszlású fénysűrűség és a tökéletes színtisztaság különösen a képek retusálásakor hasznos.

Színterek és széles színskála

A színtér egy olyan nyelvhez hasonlatos, amely leírja a képet alkotó piros-, zöld- és kékértékek pontos jelentését. A fotósok számára az sRGB és Adobe-RGB színtér bír különös jelentőséggel.

A szabványos RGB (piros, zöld, kék) néven is ismert sRGB széles körben használatos az interneten, valamint a számítógépes monitorok és mobileszközök többségén is ezt alkalmazzák. Az Adobe RGB 1998 30%-kal nagyobb színtérrel rendelkezik, mint az sRGB. Mindez szélesebb színskálát és élénkebb színárnyalatokat eredményez. A színterek közötti különbség szemléltetése érdekében általában az emberi szem által érzékelt színárnyalatokhoz igazított modellt alkalmaznak: a Nemzetközi Világítástechnikai Bizottság (CIE) által meghatározott XYZ színtérrendszer xy színdiagramját.

A professzionális nyomatokat készítő és a folyóiratok számára dolgozó szakemberek számára az Adobe-RGB az elsődleges választás. Mivel a professzionális nyomtatással foglalkozó laboratóriumok többségében Adobe-RGB minőségű nyomatok is készíthetők, célszerű ezt a nagyobb színteret alkalmazni. Azonban nem minden monitor alkalmas az AdobeR-GB valamennyi színárnyalatának megjelenítésére.

Az Adobe-RGB színtér 99%-ának megjelenítése

Élénk zöld színárnyalatok megjelenítése Adobe RGB színtér használatával
Az Adobe RGB színtérrel valósághű módon jeleníthetők meg az élénk zöld árnyalatok.

A CG247X monitort úgynevezett széles színskálájú panellel szerelik. Ez annyit tesz, hogy az Adobe RGB színtér 99%-a megjeleníthető rajta. A színtérként Adobe-RGB-t alkalmazó felhasználók monitora teljes mértékben megfelelően jeleníti meg az azt alkotó színárnyalatokat.

Az Adobe-RGB színtér előnyei leginkább a zöld és ciánkék árnyalatok megjelenítésekor válnak nyilvánvalóvá. Az élénk zöldárnyalatokat tartalmazó képek feldolgozásakor az Adobe-RGB színtér az sRGB-nél részletesebb megjelenítést tesz lehetővé. A ciánkék árnyalatokban gazdag fotóknál szintén az Adobe RGB színtér a célszerű választás. Az ilyen képek kinyomtatásakor elengedhetetlenül fontos, hogy a Lightroom vagy Photoshop alkalmazásokkal elvégzendő feldolgozásukat megelőzően szabad szemmel is megfelelően kiértékelhessük az azokat alkotó színárnyalatokat.

Mindazonáltal a böngészők és számítógépek többsége a jóval szerényebb sRGB színteret használja. Éppen ezért az interneten megosztandó képeket közzététel előtt célszerű átalakítani sRGB színterűekké. Ellenkező esetben a képek telítetlennek és gyenge minőségűnek fognak tűnni.

Élénk ciánkék színárnyalatok megjelenítése Adobe RGB színtér használatával
Az Adobe RGB színtér szerinti eredeti kép az itt láthatónál jóval több ciánkék árnyalatot tartalmaz.

Az élén ciánkék színárnyalatok különösen nehezen őrizhetők meg a képek Adobe RGB színtérről sRGB-re történő átalakításakor. A fenti kép alapvetően ennek a színnek a különböző árnyalataiból tevődik össze, és tökéletesen fest a CG247X monitoromon. Azonban, amikor átalakítottam a képet sRGB színterűvé, az említett színárnyalatok jelentős része elveszett. Ez bosszantó, de legalább megismerhetővé válik a kép valós színösszetétele, a megfelelő nyomtató használatával pedig később többé-kevésbé visszaállítható a szükséges színvilág. Ezzel szemben az sRGB színterű monitorokon dolgozó felhasználók előtt rejtve marad, hogy valójában milyen színárnyalatokból tevődik össze az adott kép.

Kalibrálás

A következetes és megbízható minőség elérése a monitor rendszeres jellegű kalibrálását igényli. Ha a kinyomtatott, végleges kép jelentősen eltér a képernyőn megjelenítettől, azt általában a monitor szakszerűtlen kalibrálása (vagy az eltérő színprofilok alkalmazása) okozza. A professzionális képfeldolgozáshoz ezért elengedhetetlenül fontos a pontosan kalibrált monitor.

Bár ez külső eszközökkel is elvégezhető, véleményem szerint az ilyen segédeszközök gyakran szükségtelenül összetettek. Ennélfogva a CG247X egyik leghasznosabb jellemzője, hogy a maximális fokú színpontosság érdekében beépített érzékelővel rendelkezik. A monitor kerete alatt elhelyezkedő érzékelő kizárólag a mérés során válik láthatóvá. A színillesztés elvégzéséhez is ideális, mivel a környezeti hatások, például a megvilágítás kiegyenlítését, valamint a képek középső és szélső részeinek összehangolását is lehetővé teszi.

A szoftveres kalibrálás általában hosszú időt vesz igénybe és megfelelő szaktudással rendelkező felhasználó szükséges hozzá. A CG247X monitor alapfelszereltségéhez a hardveres kalibráció céljára szolgáló ColorNavigator 6 szoftver is hozzá tartozik. Segítségével a kalibrálást a szükséges műszaki ismeretekkel nem rendelkező felhasználók is mindössze néhány egyszerű lépésben végezhetik el. A gyakorlottabb felhasználók a célértékek numerikus megadása útján állíthatják be a fényerő-, a gamma- és a fehérpont-értékeket, valamint az egyéb kalibrációs adatokat. A monitor hardveres kalibrálása sem számítógépet, sem pedig grafikus kártyát nem igényel.

A CG247X beépített kalibrációs érzékelője
Beépített kalibrációs érzékelő.
ColorNavigator 6 szoftver hardveres kalibrációhoz.
ColorNavigator 6 szoftver hardveres kalibrációhoz.

És ez még nem minden: egyszerűen beállítható a kalibrálás időpontja, a monitor pedig teljes mértékben automatikusan kalibrálódik. Vagyis a kalibrálás ebédszünetben vagy akár éjjel is elvégezhető. Még csak a számítógépet sem kell bekapcsolni hozzá!

Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy milyen fontos a szakszerűen kalibrált monitor. Még a legdrágább fényképezőgépek és a csúcskategóriás számítógépek sem nyújtanak megfelelő minőséget, ha valaki kalibrálatlan monitoron dolgozik. Ezt egy példával szemléltetném.

Idén én is részese lehettem a Hercule Rising promóciós videó elkészítésének. A Nikon D850 nemzetközi piaci bevezetését népszerűsítő felvételt Botswana és Namíbia sivatagos tájain forgatták. Aki fotózott már éjszaka, az jól tudja, hogy az mennyire próbára teszi a fényképezőgép képességeit. Ilyen alkalmakkor az a legfontosabb, hogy a lehető legtöbb árnyékos részletet képzaj nélkül örökítsük meg. A képek utófeldolgozása pedig időnként meglehetősen összetett folyamat.

A Hercules Rising című időköz csúsztatásos videó egy állóképe
Állókép a Hercules Rising című időköz csúsztatásos videóból.

Az éjszakai felvételek feldolgozásakor különösen fontos a megfelelően beállított monitor a RAW fájlok valósághű módon történő megjelenítéséhez. A szakszerűtlenül kalibrált monitoron a sötétebb árnyalatok túlságosan sötétnek fognak tűnni. Az ember ilyekor késztetést érez arra, hogy világosabbá változtassa azokat, ami azonban képzajt okoz. Mivel a Hercules Rising valamennyi feldolgozási munkálatát a CG247X monitoromon végeztem el, biztos voltam benne, hogy az elvárásaimnak megfelelő eredmény születik majd. Erről akkor győződhettem meg, amikor a feldolgozott fájlokat elküldtem az utómunkálatokat, vagyis a végleges szerkesztést és színosztályozást végző stúdióba: a képeket az ott használt, kalibrált (EIZO!) képernyők is tökéletesen azonos módon jelenítették meg.

Összegzés

A fotózás, az időköz csúsztatásos videók készítése és a képfeldolgozás alapos szaktudást igényelhet. Ez a technikai rész nem okoz számomra túl sok örömöt. A szükséges beállítások és számítások helyett inkább az egyedülálló pillanatok megörökítésének szentelem az időmet. Többek között ezért értékelem nagyra MacBook Pro készülékem, LaCie-RAID rendszerem és nem utolsó sorban CG247X monitorom: ezekkel az eszközökkel már az első lépések alkalmával is kiemelkedő eredmények érhetők el, a kalibrálás és a beállítások pedig rendkívül egyszerűen elvégezhetők. Az egyszerűbb folyamatok pedig általában kevesebb hibalehetőséget rejtenek magukban. A monitor kalibrálása esetenként időigényes és szükségtelenül összetett folyamat. Nem úgy a CG247X esetében. Mivel az elmúlt években a CG245W megbízható munkatársnak bizonyult, ugyanezt vártam el a CG247X modelltől is.

Bár az ilyen jellegű monitorok külsőleg nem túlságosan divatosak, számomra ez nem is lényeges szempont. A következetesen kiváló minőségű, részletekben gazdag eredményt, és a kellemetlen meglepetések hiányát jóval többre értékelem. Eddig még nem okozott csalódást, és biztos vagyok benne, hogy ez így is marad.

A fotózást professzionális szinten űző, képfeldolgozással gyakran foglalkozó szakemberek maradéktalanul megbízhatnak a monitor képességeiben. Az alapvetően kompakt kivitelű készülék kedvezőbb áron érhető el, mint számos, 4K felbontású vetélytársa, azonban ez semmilyen kompromisszumot nem okoz a képminőségben.

Csak ajánlani tudom.

CG247X CG sorozat
CG247X ColorEdge

A 24 colos CG247X kiemelkedő képminőségének és egyedülálló precizitásának köszönhetően olyan pontos színvisszaadásra képes, mely a legapróbb árnyalatbeli különbségeket is láthatóvá teszi. 3D LUT-tal és automatikus önkalibrálással.

  • 61 cm (24,1 coll)
  • 1920 x 1200
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 16:10
1739,00 EUR
RRP incl. 27 % ÁFA.
  • 61 cm (24,1 coll)
  • 1920 x 1200
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 16:10

Röviden a szerzőről

Marsel van Oosten

Az EIZO ColorEdge holland nagyköveteként is tevékenykedő Marsel van Oosten széles körben elismert természetfotós. A feleségével, Daniella Sibbinggel közösen alapított, Squiver nevű cége fotótúrák szervezésével foglalkozik, melyeken szaktudástól függetlenül bárki részt vehet, aki kedveli a fotózást.

Tovább Marsel van Oosten weboldalára

Tovább a ColorEdge nagyköveti programhoz