Elmesélné az olvasóknak, hogy miként fedezte fel magának a búvárfotózás világát?

Édesapám búvárengedélyt szeretett volna szerezni, én pedig elkísértem a vizsgára. Ekkor vettem életem első búvárleckéjét. Ennek immáron több mint tíz éve. Ez teljesen megváltoztatta az életemet. Mivel a vízfelszín alatti élővilág megörökítése teljességgel elvarázsolt, a következő egy évben megpróbáltam minél alaposabban elsajátítani a búvárkodás rejtelmeit, hogy valódi víz alatti természetfotóssá képezhessem magam. Első képeimet a Vörös-tenger mélyén, és délkelet-ázsiai búvártúrákon készítettem. A kezdeti szenvedély pedig idővel hivatássá vált a számomra.

Ma már műhelyfoglalkozásokat szervezek a pályafutásom kezdetén felfedezett helyeken. Általában egész évben a Földközi-tengeren búvárkodom, különösen Liguriában, ami időközben gyakorlatilag második otthonommá vált.


Kizárólag víz alatti képeket készít?

Nem kizárólag. Imádom a természetet, és szívesen fotózom a vidéki élet szépségeit. Azonban a legnagyobb szenvedélyem továbbra is a víz alatti világ.

Pisztolyrák egy zöld színű zsákállaton
„Az egy centiméternél is apróbb pisztolyrákot éppen egy zöld zsákállat társaságában sikerült megörökíteni. A pisztolyrákok általában a csőszerű, leginkább szivacsra emlékeztető zsákállatokban telepednek meg.”

A képein megörökített egzotikus tengeri élőlények csak a trópusi paradicsomnak számító helyszínekre jellemzők, vagy azért a Földközi-tenger is tartogat még meglepetéseket?

A trópusi övezet tengereihez hasonlóan a Földközi-tengerben is számtalan csodaszép létforma fedezhető fel. A mérsékelt éghajlatnak és az évszakok váltakozásának köszönhetően hihetetlenül színes az élővilága. A hidegebb hónapokban hihetetlen színekben pompáznak a kavargó tengerben tovaúszó ördöghalak, kakashalak és csupaszkopoltyúsok. Nyáron, amikor a tengerfenék élénk árnyalatai gyönyörű kontrasztot alkotnak a kristálytiszta tenger kékjével, makrélák, barrakudák és dévérkeszegek hatalmas rajai között búvárkodva örökíthetők meg a víz alatti világ csodái.

A Földközi-tengeren meglehetősen nagy türelmet igényel a megfelelő mélytengeri téma kiválasztása. Ez különösen igaz a gyérebb növényzettel borított védett területekre. Als Unterwasserfotograf, der oft an derselben Stelle taucht, muss man außerdem zu einer Art Hüter werden, der über das Wohl in seinem Stückchen Meer wacht. Leider verhalten sich viele Menschen abseits der Schutzgebiete wenig respektvoll und werfen Abfälle und Schutt ins Meer oder lassen ihre Fangnetze und Angelschnüre einfach zurück. Die Meeresschutzgebiete sind extrem wichtig und können dafür sorgen, d

Rendkívül fontos, hogy az időről-időre ugyanazon helyszínre visszatérő búvárfotósok hatékonyan megóvják a víz alatti környezet érintetlenségét. Sajnos a védett területeken kívül sokan nem tanúsítanak megfelelő tiszteletet a tengeri élővilág iránt, szemetelésükkel, valamint vízben hagyott halászhálóikkal és horgászzsinórjaikkal pedig jelentős károkat okoznak. A tengeri élővilág megóvása elengedhetetlenül fontos a mediterrán térség egyediségének megőrzéséhez. Remélem, hogy a hatékony védelem biztosítása érdekében a jövőben még több területet nyilvánítanak majd védetté.



Hogyan válhat valaki búvárfotóssá?

Az első lépés szinte minden esetben a búvárkodás. A víz alatti természetfotósok jelentős része úgy kezdte pályafutását, hogy a búvárkodás szerelmeseként újfajta módon kívánta lefotózni a természetben felfedezhető szépségeket. Az utazásokról és búvártúrákról készült képek a tenger mélyén élő csodálatos teremtmények megörökítésével válnak igazán teljessé. Az első víz alatti fotózások alkalmával általában még nem szükséges búvárpalack használata, búvárpipa is elegendő.

Pietro Formis: Sárga doktorhal
Pietro Formis: Rák a tengerfenéken

Miért tartja fontosnak ezt a fotóműfajt?

A fotózás szerelmesei általában nagyobb érzékenységet tanúsítanak a megörökített élőlények iránt, és jobban tiszteletben tartják a tengeri élőhelyek háborítatlan nyugalmát. A természetfotósok tudatosabban viszonyulnak a hihetetlenül szép és színes biológiai sokféleség megőrzéséhez. Mivel az óceánok magával ragadóan csodálatos élővilágának megörökítése jelentős nehézségekkel jár, nagyfokú elhivatottságot igényel.

Ezért úgy döntöttem, hogy a képeimen keresztül az emberi tevékenység okozta szennyezés káros hatásaira is felhívom a figyelmet. Az egyik fotómon például egy medúzának tűnő műanyag zacskó képe látható. Úgy vélem, hogy jóval tudatosabban kellene eljárnunk a mindennapok során.


Milyen jellemző hibákat véthetnek a kevésbé tapasztalt fotósok?

Az első hiba általában az, hogy a fotósok nem közelítik meg eléggé a választott témát. Szintén jelentős probléma, hogy felülről fotózzák a kép témáját, így az nem kap elég figyelmet, és gyakran beleolvad a sziklák és korallok alkotta háttérbe. Rendkívül fontos, hogy a tökéletes pillanat megragadása és a téma kellő kihangsúlyozása érdekében megfelelő figyelmet fordítsunk a háttérre. Ezenkívül az összpontosítás is jelentős szerepet játszik: különösen az első merülésekkor gyakori hiba, hogy a fotóst annyira lekötik a búvárkodással kapcsolatos teendők, hogy a természetfotózás legelemibb szabályairól is megfeledkezik.

Már a kezdetektől professzionális technológiával dolgozott, vagy eleinte esetleg még az egyszerűbb eszközök is elegendőnek bizonyultak?

Ez lépésről lépésre alakult ki. Az első fotóimat még egy néhány száz euróért vásárolt, polikarbonát védőburkolattal borított hagyományos, kompakt fényképezőgéppel készítettem. Mivel szükségessé vált, később egy kifejezetten víz alatti fotózás céljára kifejlesztett vakut is beszereztem. A kimagaslóbb minőségű alkotómunka idővel azonban egyre kifinomultabb eszközöket igényelt, így komolyabb felszerelésre váltottam: egy halszem objektívvel felszerelt tükörreflexes fényképezőgépre és megfelelő teljesítményű vakukra. Egy professzionális szintű, teljes körű fotófelszerelésre akár több tízezer euró is könnyedén elkölthető.



Milyen felszerelést használ jelenleg?

Egy Nauticam kivitelű, alumíniumból készült készülékházzal ellátott Canon 5D Mark III fényképezőgépet. Objektívként egy 15 mm-es Sigma, valamint egy 10 és 17 mm között szabályozható Tokina halszem objektívet használok, mely utóbbit a víz alatti fotózásokkor általában 1,4-szeres értékre állítok be. Ezenkívül még egy 100 mm-es, L sorozatú Canon makroobjektív, valamint egy dioptriás víz alatti objektív és egy 17 és 40 mm között szabályozható Canon objektív tartozik a felszerelésemhez. Egy Nauticam kivitelű, alumíniumból készült készülékházzal ellátott Canon 5D Mark III fényképezőgépet. Objektívként egy 15 mm-es Sigma, valamint egy 10 és 17 mm között szabályozható Tokina halszem objektívet használok, mely utóbbit a víz alatti fotózásokkor általában 1,4-szeres értékre állítok be. Ezenkívül még egy 100 mm-es, L sorozatú Canon makroobjektív, valamint egy dioptriás víz alatti objektív és egy 17 és 40 mm között szabályozható Canon objektív tartozik a felszerelésemhez. Képfeldolgozás céljára pedig a digitális képszerkesztés világában elsőrangú minőséget képviselő EIZO grafikai monitorjait használom.

Pietro Formus-EIZO_Monkfish
Pietro Formis-EIZO-NineEyes

Hogyan került kapcsolatba az EIZO vállalattal?

A tanfolyamom egyik résztvevője mutatott be Roberta Scalisinek, az EIZO Olaszország termék- és marketingmenedzserének. Magát a céget már korábban is jól ismertem, ugyanis termékkínálatukban a kiváló minőségű képfeldolgozó monitorok is megtalálhatók.

Együttműködésünk részeként búvárfotózással kapcsolatos műhelyfoglalkozásokat tartok, amelyeken az EIZO kiemelkedő minőségű monitorjain keresztül mutatom be hallgatóim számára a víz alatti természetfotózás szépségeit. A következő műhelyfoglalkozás a víz alatt készített felvételek utómunkálatait ismerteti. Célom, hogy a kezdők és a tapasztalt természetfotósok egyaránt hasznos ismeretekre tegyenek szert a foglalkozásaimon.



A képek feldolgozását is Ön végzi?

Természetesen igen, de nem szeretnék túlzásokba esni. A természeti szépségek valósághű megörökítésére törekszem. Ebben a fotóműfajban viszonylag ritka az utólagos korrekciót igénylő hiba vagy hiányosság. E tekintetben leginkább a mélytengeri környezetet meghatározó kék árnyalatok és az esetleges színeltérések kijavítása említhető. 

A képfeldolgozás általában az expozíció és a kontraszt pontos beállítására, a kevésbé előnyös, zavarosabb képrészletek – nem feltétlenül szükséges – kiküszöbölésére, valamint a részletek élességének optimalizálására korlátozódik.

Pietro Formis: Vörös halról készített közelkép
„Mivel a víz alatti fotózás egy igen összetett tevékenység, meglehetősen nehéz egyetlen kategóriába besorolni: a széles látószögű fotózástól a portrékészítésen keresztül egészen a makrofotózásig számos különböző műfaj technikai jellemzőinek alapos ismerete szükséges a megfelelő színvonalú műveléséhez.”

Ha már szóba kerültek a technikai jellegű részletek: elmesélné, hogy milyen lépésekből állnak az utómunkálatok?

Víz alatti felvételeim feldolgozásához bevált módszert alkalmazok: Elsőként megnyitom a Lightroom alkalmazást a RAW fájlokkal kapcsolatos esetleges korrekciók elvégzéséhez: kivágások, fényviszonyokkal összefüggő általános beállítások, színegyeztetés, a túlzottan hangsúlyos részletek finomítása, valamint a fény, az árnyék és a fehér- és feketeárnyalatok okozta kontraszt beállítása, továbbá a színeltérések és az objektív-beállítások korrigálása. Ebben a munkaszakaszban a kiválasztott beállítások igény szerinti, kismértékű módosítása is elvégezhető még.

A második lépés a Photoshop programon belüli szerkesztés. Itt eltávolíthatók az objektív esetleges karcolódásai okozta hibák, és kiküszöbölhetők a zavarosabb képrészletek, valamint elvégezhető a kép végleges változatának pontos kidolgozása. Végül a fájl Lightroom alkalmazáson keresztüli exportálása következik.



Mik a tervei a jövőre nézve?

Várhatóan idén jelenik meg az első fotóalbumom. Természetesen ebben is a víz alatti élővilágot népszerűsítem.
 

Pietro Formis 1978-ban született Milánóban, ahol később vizuális tervezést tanult. A búvárfotózás világával 2008-ban ismerkedett meg alaposabban. A kezdeti szenvedély idővel mindent elsöprő szerelembe csapott át. A megannyi trópusi paradicsomba ellátogató Pietro Formis a Földközi-tenger csodálatos élővilágának megörökítésén kívül az édesvízi környezetek dokumentálását is fontosnak tartja.

Az elmúlt években számos különböző folyóiratban jelentek meg képei, így például a SUB (Olaszország), La Rivista della Natura (Olaszország), Ocean Geographic (Ausztrália), Unterwasser (Németország), Naturphoto (Németország) és Rolling Stone Italia kiadványokban is. A búvárfotóival többek között Az év víz alatti természetfotósa (UPY) és Az év európai természetfotósa (GDT) díjakat is elhódító Pietro Formis munkásságát korábban már az Asferico, Ocean Geographic és Ocean Art fotóversenyek zsűritagjai is elismerték. Az Olaszországon kívül más egyéb országokban is műhelyfoglalkozásokat tartó fotós izgalmas fotótúrákat is szervez.

A képfeldolgozási feladatokhoz ColorEdge monitorokat használó Pietro Formis 2018-tól működik együtt az EIZO vállalattal.

Tovább Pietro Formis honlapjára

Pietro Formis-EIZO_Diving1
Pietro Formis-EIZO_Diving2
ColorEdge grafikai monitorok az EIZO-tól

Fedezze fel ColorEdge monitorjainkat – professzionális képfeldolgozó monitorok fotó-, média- és videoszerkesztési célokra.

További információk a Coloredge grafikai monitorokról