EIZO REFERENCIA – STEFAN FORSTER

A FÉNY NYOMÁBAN – Élet a tájfotózás bűvöletében

Mindössze 18 évesen Stefan Forster útnak indult, hogy teljesen egyedül bebarangolja Izland déli hegyvidékeit. 36 kg felszereléssel a hátán mintegy 189 km-t gyalogolt le 13 nap alatt. A fényképezőgép már akkoriban is elmaradhatatlan útitársának számított. Hazatérve Svájcba egyértelművé vált Forster számára, hogy milyen hivatást fog választani. Kitartó és rendíthetetlen eltökéltségének köszönhetően hivatásos tájképfotós vált belőle. A napjainkban Európa egyik legtehetségesebb tájképfotósaként számon tartott svájci szakember saját fotográfus iskolát vezet Wilben. A 2015-ös – egy filmes stáb által is megörökített – izlandi túrájáról készült, „Lighthunter” című filmet nemrégiben mutatta be az egyik svájci televízió, „Chasing Light” (A fény nyomában) címet viselő, első fotóalbuma pedig idén nyáron került ki a könyvesboltok polcaira.

Utazásai során számos helyre eljutott már, így többek között Ausztráliába, Tasmaniába, Tibetbe, az Antarktiszra, Észak-Amerikába, Grönlandra, Indonéziába, a Karib-térségbe, Namíbiába, Új-Zélandra, Mikronéziaba és számos más európai országba. Felfedezőútjain a lenyűgöző tájak és természeti csodák felkutatásán kívül a tökéletes fényviszonyok megtalálása is igen fontos.

Töretlen lelkesedés

Forster Izland iránti rajongása a mai napig töretlen. Már számtalan alkalommal ellátogatott oda. Annak érdekében, hogy Izland legelhagyatottabb helyeit is felkereshesse, Forster épített egy rendkívüli terepjáró-képességekkel rendelkező, egyedi lakóautót. Egy ideje már valamennyi izlandi kalandtúrájára azzal indul útnak. Az elmúlt években jelentősen megváltozott a tájfotózás, különösen Izlandon.

Míg korábban számos helyen nyugodtan dolgozhatott az ember, addig napjainkra a lenyűgöző látnivalókat rejtő helyszínek többsége túlzsúfolttá vált, és egyre nehezebb egyedi fotókat készíteni. Annak ellenére, hogy Izland továbbra is számos távoli, felfedezésre váró csodát tartogat a fotósok számára, „a legtöbben a jól ismert és már számtalan alkalommal megörökített helyszínekről szeretnének fotókat készíteni. A képeknek azonban újszerűeknek és meglepőnek kell tűnniük” – magyarázza a nehézségeket Forster.

Ismert tájak új megvilágításban

A megfelelő helyszín és időpont meghatározása alapos kutatást és szakszerű szervezést igényel. Stefan Forster azonban különleges segédeszközöket is felhasznál munkája során: Forster már jóval azelőtt felfedezte a multikopterekben rejlő lehetőségeket, hogy azok szélesebb körben elterjedtek volna. A multikopterre felszerelt, nagylátószögű fényképezőgépével (jelenleg éppen egy Nikon D810 típussal) olyan látószögből készíthet képeket, ami hagyományos módon lehetetlen lenne. „Az oktokopter egy olyan új dimenziót nyit a számomra, ami jellegénél fogva csak meglehetősen korlátozottan áll a fotósok rendelkezésére” – meséli Forster.

Forster gyakran összecsukható kajakját is bepakolja felszerelései közé. A mindössze 22 kg-os járművel a hajókkal egyébként megközelíthetetlen helyszínekre is eljuthat – az izlandi gleccserektől Grönland partvidékein át egészen Louisiana vagy Texas lápvidékéig.

A veszélyforrások gondos mérlegelése

A lenyűgöző helyszínek kiválasztásán és a legelőnyösebb látószögek meghatározásán kívül a lehetséges kockázatok és veszélyforrások számbavétele is rendkívül fontos. Bár a kicsi, mozgékony kajakkal viszonylag egyszerűen megközelíthetők a gleccserek és a jéghegyek, nem lehet kiszámítani, hogy éppen mikor válik le és zuhan a vízbe egy-egy jelentősebb jégdarab, vagy hogy a jég gyorsuló ütemű olvadása következtében mikor mozdulnak el a jéghegyek. Mivel a dermesztően hideg vízben csak néhány másodpercig éli túl az ember, ilyen esetekben a közvetlen életveszély elhárítása mindennél előbbre valóbb.

Mindamellett, hogy a lenyűgözően gyönyörű képek sok mindenért kárpótolják az embert, a fenyegető veszélyhelyzetek árnyékában folyamatosan mérlegelni kell, hogy melyek azok a nehézségek és kockázatok, amelyek még felvállalhatók egy-egy káprázatosnak ígérkező felvételért. A gondos tervezés és a megfelelő felszerelés ellenére a fotósok gyakran kerülnek veszélyes helyzetekbe. Forsterrel legutóbb idén áprilisban fordult elő, hogy nem várt nehézségekkel kényszerült szembenézni. Éppen a chilei Andokban fotózott, amikor is egy előre nem látható hóvihar 50 cm vastag hótakaróval vonta be a civilizációtól teljesen elzárt tájat, a hőmérséklet pedig pillanatok alatt 23 °C-ot esett. 

Csak a szerencsének köszönheti, hogy megmenekült. Embert próbáló erőfeszítések árán eljutott a chilei hadsereg egyik laktanyájáig, és ott várta be a vihar végét. Annak érdekében, hogy szükség esetén a távol eső helyeken is gyorsan segítségért folyamodhasson, Forster Iridium márkájú műholdas telefonját is mindig magával viszi az utazásaira. A telefon már csak azért is igen hasznos, mert így kapcsolatban maradhat feleségével és hároméves kisfiával, ha ők éppen nem tartanak vele.

Beszélgetés Stefan Forsterrel:

Megfordult-e valaha is a fejében, hogy nem szívesen tenné ki önmagát és családját a kiválasztott helyszín felkeresésével járó kockázatoknak?


Stefan Forster: Mindig gondosan felmérem a lehetséges veszélyforrásokat, és próbálom minél alaposabban megtervezni az expedícióimat. Ennek ellenére lehetetlen teljes mértékben felkészülni az utazásokra, mivel a természet bármikor váratlan kihívások elé állíthatja az embert. A tájképfotózás egy olyan hivatás, amellyel bizonyos fokú kockázatvállalás is együtt jár. Nem tehetek róla, ez az életem.

Mennyire tartja lényegesnek a képszerkesztést?

Forster: A képek utólagos, jelentős mértékű átszerkesztését semmiképpen sem tartom szerencsésnek. A természet hihetetlenül magával ragadó pillanatokkal és már-már földöntúli színekkel és fényekkel ajándékozza meg a kitartó tájfotóst. Munkám során mindig is ennek a lehető leghitelesebb módon történő megörökítésére törekedtem. Képeim magáról a természetről, nem pedig a fotós szaktudásáról szólnak. Úgy vélem, hogy a természet csodálatos szépségeinek valósághű bemutatásával valamelyest azok megőrzéséhez is hozzájárulhatok. A fotók manipulálásával elvész az egyediség és a hitelesség.

Egyáltalán nem végez utószerkesztést a képein?


Forster:
Természetesen megszerkesztem a képeimet. Ez a folyamat tulajdonképpen már felvételkészítés közben kezdetét veszi: a megfelelő exponálás érdekében elsősorban szürkeárnyalatos és semleges hatású szűrőket használok. A képeket a Lightroom program segítségével optimalizálom a számítógépemen. Eközben azonban mindössze a különböző képrészletek fényerejét és a megvilágítással kapcsolatos esetleges hibákat korrigálom (többek között gradiens- és sugárszűrők használatával).

Munkássága elismeréseként az idei évtől kezdődően Ön az EIZO Nemzetközi ColorEdge Nagykövet Programjában is részt vállal. Milyen jelentőséggel bír a monitor a képfeldolgozási munkafolyamatban?

Forster:A monitor digitális sötétkamrám központi elemének számít. A fájlok pontos megjelenítéséhez elengedhetetlenül szükséges egy megfelelően kalibrált grafikai monitor. Kizárólag ennek segítségével állapítható meg, hogy miként festenek majd kinyomtatva, illetve fotóalbumban megjelentetve a képeim. Továbbá az is rendkívül lényeges, hogy az Adobe-RGB színtér egészét lefedő monitor teljes mértékben egyenletes minőségű megjelenítést nyújtson. A természetfotósok számára különösen fontos kék és zöld árnyalatok tekintetében az Adobe-RGB számottevően szélesebb választékot kínál az sRGB színtérnél. A fotófelszerelésem nyújtotta lehetőségek teljes körű hasznosítása és a természet látványos színvilágának megörökítése széles színskálájú monitort igényel.

Jelenleg milyen monitorokat használ? 


Forster: Immáron tizenkét éve EIZO készülékeken dolgozom. Most éppen egy ColorEdge CG318-4K monitoron. A 4K felbontású, hihetetlenül éles megjelenítésű monitor 31 colos, így bőséges hely áll rendelkezésre a kényelmes munkavégzéshez. A beépített kalibrációs érzékelőnek köszönhetően mindig tökéletesen kalibrált monitoron dolgozhatok.

Milyen tervei vannak a jövőre nézve?


Forster: Rendkívüli örömmel tölt el „Chasing Light” című, első fotóalbumom elsöprő sikere. Az első kiadás mindössze három hét alatt elfogyott, így új sorozatot kellett belőle nyomtatni. E sikerélmény újabb könyv összeállítására ösztökélt. Ezenkívül az „Im Reich der Lichter” (A fény birodalmában) című, új diaműsorom 2018-as bemutatására is nagyon készülök. Az Explora által támogatott turné keretében a tervek szerint Svájc számos pontjára ellátogatunk majd. A műsort a freiburgi Mundologia fesztivál is a műsorára tűzte. Egyébiránt a célom továbbra is változatlan: portfólióm folyamatos bővítése és a természeti szépségek bemutatása.

Stefan Forster rövid életrajza

A 31 éves svájci természetfotós, Stefan Forster munkájából kifolyólag évi hat hónapot tölt utazással. Az év fennmaradó részében pedig a Wilben működő fotográfus iskoláját vezeti, Svájc Sankt Gallen kantonjában. Első fotóalbuma, a „Chasing Light” (A fény nyomában) 2017 nyarán került ki a könyvesboltok polcaira. A teNeues kiadó gondozásában megjelent könyv lapjain Stefan Forster 160 leggyönyörűbb fotója csodálható meg.



Tovább Stefan Forster honlapjára

További információk a „Chasing Light” fotóalbumról

CG318-4K CG sorozat
CG318-4K ColorEdge

A 4K-DCI felbontást nyújtó, 31 colos CG318-4K monitort kifejezetten a média és a szórakoztatóipar számára fejlesztették ki. Széles színskálájú IPS panellel és önkalibrálással.

  • 79 cm (31,1 coll)
  • 4096 x 2160 (4K)
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 17:9
5229,00 EUR
RRP incl. 27 % ÁFA.
  • 79 cm (31,1 coll)
  • 4096 x 2160 (4K)
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 17:9