New York már generációk óta közkedvelt témának számít a fotósok körében. Varázslatos hangulatának köszönhetően a város már évszázadok óta különös erővel vonzza magához az embereket. New York a neves berlini fotóst, Tomaso Baldessarinit is megbabonázta.

Az elismertségét díjnyertes portréfotósként kivívó Baldessarini korábban elsősorban az egymással összefüggő feladatokból álló, jelentősebb projekteket részesítette előnyben. A jelenleg 32 éves fotós azonban idővel egyre nagyobb kísértést érzett aziránt, hogy maga mögött hagyja a műtermek kényelmes és kiszámítható világát. „Mivel a műteremben a saját, jól ismert csapatoddal dolgozol, a fényviszonyok és az egyéb, szükséges feltételek megteremtése, valamint az esetleges korrekciók azonnali elvégzése semmilyen gondot nem okoz. Ahogy telnek az évek, egyre kevésbé jelentenek kihívást a műtermi feladatok, ami meglehetősen kedvezőtlen hatást gyakorol a művész kreatívizmusára.

New York: siker és csillogás amerikai módra

Baldessarini ezért megfogadta egy fotós barátja tanácsát, aki a következőt javasolta neki: „Vágj bele! Keress új és izgalmas kihívásokat!”. Így hát Baldessarini 2016. őszén úgy döntött, hogy felkeresi a modernitás és a jólét milliók által vágyott központját, a folyton nyüzsgő New Yorkot, hogy átélje, megtapasztalja és megörökítse a siker és csillogás amerikai világát.

Baldessarini egy hónapot töltött New York pezsgő életű központjában, a Hudson folyó és az East River között fekvő Manhattanben. A hiteles és életszerű ábrázolás érdekében megpróbált elvegyülni a forgatagban, és arra törekedett, hogy a lehető legközelebbről örökítse meg az érdekes pillanatokat. Ennélfogva mindössze egy Leica Q fényképezőgépet vitt magával a fotózásokhoz. „A Leica Q 28 mm-es, nagylátószögű objektívével tökéletesen valósághű módon ragadható meg az adott pillanat”, magyarázza Baldessarini.

„Az érdekes élethelyzetek, történések és arcok megörökítése közben egyedül az ösztöneim vezéreltek. New York egy fölöttébb izgalmas város, ahol a másodperc tört része alatt is hihetetlen dolgok játszódhatnak le. Éppen ezért nincs idő a beállításokkal bajlódni, különben elvész a megörökítendő pillanat.”

Azonnal megörökítendő különleges pillanatok

Baldessarini pontosan az egyszeri és megismételhetetlen pillanatok megörökítését tűzte ki céljául. Arra törekedett, hogy minél jobban elvegyüljön a tömegben. Fekete színű ruhát öltött magára, hogy a lehető legkevésbé legyen feltűnő, és hogy tökéletesen beleolvadhasson az adott környezetbe. Baldessarini a manuálisan 1 méterre fókuszált, minimális záridőre, valamint 8 és 11 közötti rekeszértékre beállított Leica fényképezőgépével átlagosan napi mintegy 10 órán keresztül rótta Manhattan utcáit, miközben több mint 10 km-t gyalogolt nap, mint nap. Mindeközben folyamatosan a tökéletes pillanatot kereste. A meleg és párás, késő nyári New Yorkban ez meglehetősen embert próbáló feladatnak bizonyult. Azonban a fantasztikusan életszerű és hiteles felvételek minden nehézségért kárpótolták Baldessarinit.

Négy lenyűgöző városrész – négy különálló fotóalbum

Baldessarini elhatározta, hogy New York négy városrészét (Manhattan, Brooklyn, Harlem és Bronx) négy önálló fotóalbum keretében tárja olvasói elé. A négyheti megfeszített munkát és a mintegy 10 000 fotó elkészítését követően Baldessarini elégedetten, de meglehetősen kimerülten tért vissza Berlinbe. Képei a megszokott sztereotípiákon túllépve rendkívül izgalmas betekintést nyújtanak a város mindennapjaiba: az időnként meglepő és agresszív, máskor viszont sérülékeny és rezignált pillanatképek tökéletesen adják vissza New York sokszínűségét.

Baldessarini kurátorával, Bianca Winterrel együtt azzal töltötte az elkövetkezendő három hónapot, hogy kiválassza az 1000 legjobban sikerült képet, melyet később 450-re szűkítettek le. A folyamat végén, két, különösen intenzív munkanap során végül összeállt a leendő fotóalbum képanyaga. „Csodálatos élmény volt látni, ahogy a kritikai szemléletmódnak köszönhetően a kinyomtatott felvételeken megelevenedő emberek, színek és hátterek fokozatosan egy egységes képpé állnak össze”, mesél a közösen végzett munkáról a fotós. „A képek önmagukért beszélnek – a megörökített történetek fölösleges szavak nélkül kelnek életre az album oldalain”, mondja Baldessarini.

Önálló előállítás és értékesítés

Miközben a könyvén dolgozott, Baldessarini rengeteget töprengett azon, hogy vajon egy meglévő kiadóval együttműködésben, vagy inkább önálló módon jelentesse-e meg első fotóalbumát. A kiadókkal folytatott tárgyalásokat és a különböző ajánlatokat követően Baldessarini végül elhatározásra jutott: „A kiadók többsége teljes mértékben a fiatal művészekre próbálja meg áthárítani a megjelentetéssel kapcsolatos kockázatokat. Miközben a kiadók elsődleges célja a profit maximalizálása, addig a művészek legjobb esetben is csak saját költségeik előteremtésére képesek”, magyarázza Baldessarini.

Baldessarini tehát úgy döntött, hogy önállóan jár el, és saját gondozásban jelenteti meg fotóalbumát: „Az utómunkálatokat gyakorlatilag teljes egészében én végzem, mivel meggyőződésem szerint csak így tudom megalkuvásmentesen megjeleníteni művészi elképzeléseimet. A fotózás különösen szubjektív jellegéből adódóan az a legjobb megoldás, ha mindent a fotós irányít. Következésképpen a művészeti feladatok mellett a forgalmazással is én foglalkozok."

A képfeldolgozás 90%-át Capture One szoftverrel, a fennmaradó 10%-ot pedig Photoshop programmal végezte el Baldessarini. Baldessarini az egyik első fotós, aki az EIZO új, ColorEdge CG2730 típusú monitorját választotta. „Bár a korábban használt Apple monitorjaim is nagyszerű megjelenítést nyújtottak, az élesség, a színtelítettség és a kontrasztosság gyakran hagyott kívánnivalókat maga után. Jelentős eltéréseket tapasztaltam a képfájlok és a nyomatok között”, magyarázza a döntése mögött meghúzódó szempontokat a fotós.

„Ennélfogva úgy döntöttem, hogy átváltok az EIZO hardveres kalibrálású grafikai monitorjára. Az ICC-proflinak köszönhetően pontosan olyan módon tekinthetők meg a képek a próbanyomat-ellenőrzési nézetben, mint ahogy majd a nyomtatást követően megjelennek. Abban a megtiszteltetésben részesültem, hogy még a piaci bevezetés előtt kipróbálhattam az EIZO új, ColorEdge CG2730 modelljét. A monitor maximálisan beváltotta a hozzáfűzött reményeimet. Egy professzionális készülék, mely a legmagasabb elvárásoknak is tökéletesen megfelel.”

Annak érdekében, hogy fotóalbuma pontosan olyan benyomást keltsen a fotózás rajongóiban, mint amilyet szeretne, Baldessarini különösen nagy hangsúlyt fektetett az ideális minőségű papírtípus kiválasztására. „Az önálló megjelentetés egyik legnagyszerűbb előnye, hogy egyáltalán nem kötnek a kiadó által támasztott elvárások”, mondja Baldessarini. Az viszont jelentős hátrány, hogy nem férek hozzá a kiadók rendelkezésére álló értékesítési hálózatokhoz. „Ugyanakkor a közösségi hálózatoknak köszönhetően egyéb, hasonlóan ígéretes terjesztési csatornák is igénybe vehetők”, vallja Tomaso Baldessarini.

Baldessarini jelenleg már következő könyvén dolgozik. A nőimitátorokat bemutató, „Queens” munkacímű album várhatóan 2017. nyarán fog megjelenni. Úgy tervezi, hogy az év végén három hónapra az Egyesült Államokba utazik, hogy leforgassa első dokumentumfilmjét."

Tomaso Baldessarini rövid életrajza

"A független fotósként dolgozó Tomaso Baldessarini 2012-ben vette át fotó szakirányú humán alapdiplomáját (BA) a berlini Technikai Művészeti főiskolán (BTK). A diploma megszerzését követően is Berlinben maradt, ahol digitális képfeldolgozással, retusálással és fotózással foglalkozott. Az utóbbi területen fotóművészeti munkáin kívül számos reklámfotózási felkérést is elvállalt.
A Phase One márka nagyköveteként is ismert fotóst Kelly Kellerhoff ügynöksége képviseli. Munkáit az elmúlt években számos ismert napilap és folyóirat, többek között a Die Welt, Die Zeit, Rolling Stone és Vice is közzétette. Ezenkívül a Lucie Alapítvány Nemzetközi Fotográfiai Díját, valamint a Prix de la Photographie, Paris (Px3) fődíját is elnyerte 2016-ban. A számos, többek között New Yorkban és Wisconsinban megrendezett csoportos kiállítást követően 2015-ben a berlini Blond and Blond galéria önálló tárlatot mutatott be Baldessarini munkáiból, „Anti.Mono Stereo” címen.

CG2730 CG sorozat
CG2730 ColorEdge

Köszönhetően a True-Black-Panel képernyőnek, a 16 bites Look Up Table-nek és a tartozékként szállított árnyékoló panelnek, a csúcskategóriájú CG2730 monitor a legigényesebb fotósok és tervezők igényeit is kielégíti.

  • 68,4 cm (27 coll)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 16:9
  • 68,4 cm (27 coll)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 16:9