A színkezelés fontos kérdés a fotósok számára. Ha figyelmen kívül hagyják, eleinte nem is nagyon tűnik fel a hiánya. Felvetődik a kérdés, hogy miért is kellene ezzel foglalkozni? Sok fotós egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy a digitális megjelenítő eszközök, más néven monitorok adott esetben eltérő módon jelenítik meg a képeket. Ugyanaz a fájl például nagyon másképp fest a laptopon, mint a munkahelyi monitoron. Este a kanapén ülve pedig megint teljesen másképp néz ki egy táblagépen megjelenítve. Ennek oka: a színkezelés hiánya.

Mi is az a színkezelés, és miért szükséges annak elvégzése?

A fotósok többsége számára a következő két helyzetben tűnik fel igazán a színkezelés hiánya: Az interneten keresztül megtekintett képek sok esetben túlságosan világosnak, sötétnek, színesnek vagy kontrasztosnak tűnnek. Más esetekben a frissen kinyomtatott képek keltenek csalódást, mivel azok jelentősen eltérnek a monitoron látottaktól, és ily módon a felhasználó elvárásaitól.

Ugyanakkor nem teljesen egyértelmű, hogy pontosan mi okozza a képernyőn megjelenített és az interneten megtekintett vagy papírra nyomtatott képek közötti eltéréseket. Egy további nehézség: A programok, a monitor vagy a nyomtató számtalan beállítási lehetősége sokszor inkább zavaró, mint hasznos.

Sam Jost, a „Színkezelés fotósok számára” című könyv szerzője a Gyakorlati ismeretek elnevezésű útmutatónk keretében bemutatott 12 részes sorozat vendégszerzőjeként átfogó áttekintést nyújt az említett témakörről, és természetesen számos hasznos tanácsot is megoszt majd az olvasókkal.

Sam Jost rövid életrajza

Sam Jost már gyermekkorában megszerette a fotózást. Kezdetben kis képeskönyveket állított össze az általa lefotózott háziállatok felvételeiből. Amint saját keresetre tett szert, vásárolt egy tükörreflexes fényképezőgépet, és bulikon, fesztiválokon, színházi előadásokon fotózott: mondhatni, mindent megörökített, ami csak az objektívja elé került. A fotókat ő maga dolgozta fel. Az első digitális fényképezőgépek megjelenésekor nagy örömmel töltötte el, hogy számítógépén keresztül gyorsan megszerkesztheti az elkészült képeket, szükségtelenné téve ezzel a különféle idejemúlt analóg technológiák alkalmazását. Bár eltartott még néhány évig, mire megfizethetővé váltak a digitális fényképezőgépek: 2000-ben vásárolta meg élete első kompakt fényképezőgépét, azonban csak azután vált hivatásos fotóssá, hogy 2004-ben szert tett első DSLR készülékére. Azóta szakadatlanul fotózik és könyveket ír, ha pedig ideje engedi, műhelyfoglalkozásokat tart.

Farbmanagement für Fotografen