"Az EIZO monitorok minősége ugyanis egész egyszerűen felülmúlhatatlan. Erre a CG2730 is nagyszerű példa."

Marsel van Oosten, széles körben elismert természetfotós

Bevezetés

Nikon Z7 fényképezőgéppel készített antarktiszi felvétel megjelenítése az EIZO CG2730 monitoron.

Nagyjából egy éve osztottam meg a világon elsőként önkalibrálási funkciót is kínáló CG245W monitor helyett választott EIZO CG247X képernyőmmel kapcsolatos tapasztalataimat. Annak, hogy egyszerre két országban, Hollandiában és Dél-Afrikában is irodát tartok fenn, az a legnagyobb hátránya, hogy minden eszközből kettőt kell vásárolnom. Ennélfogva a hollandiai irodámban továbbra is a CG245W monitor maradt használatban, Dél-Afrikában viszont már az új CG247X modellen dolgozom, mivel a képfeldolgozási teendők túlnyomó részét ott végzem el. Mivel a CG247X felbontása „mindössze” 1920 × 1200 képpont, a fotósok jelentős része viszont a 4K vagy akár az 5K felbontású monitorokat részesíti előnyben, első pillantásra szokatlan választásnak tűnhet ez a képernyő. Ezért röviden el is magyaráznám döntésem hátterét.

Ha összehasonlítunk egymással két 24 colos monitort, egy 2K (1920 × 1200) és egy 4K (3840 × 2160) felbontásút, azt tapasztaljuk, hogy esetleges várakozásainktól eltérően a 4K monitor csaknem négyszer annyi képpont megjelenítésére alkalmas, mint 2K felbontású társa. Következésképpen a kívánt képek is szebben jelennek meg a 4K felbontású monitoron, bár kétségtelenül jelentősen kisebb méretben.

Az interneten is közzétett felvételeim átlagos szélessége – jelenleg – hozzávetőleg 1600 képpont. Mivel az 1600 képpontos képek 100%-os, azaz teljes képernyős nézetnél gyakorlatilag a képernyő egészét kitöltik, jóval egyszerűbben dolgozhatók fel 2K monitoron. 4K felbontású monitoron megjelenítve azonban ugyanaz a kép még a képernyő felét sem tölti ki 100%-os nézetnél. Ennélfogva a finomabb részletekre is kiterjedő képszerkesztési feladatok, mint például az élezések a kis méret következtében sokkal nehézkesebben végezhetők el. Ugyanez egy 5K monitornál természetesen még nagyobb kihívással jár. Ezért kifejezetten 2K monitort kerestem magamnak.

Később aztán kiderült, hogy nem csak nekem, hanem a feleségemnek, Daniela-nak is új monitorra van szüksége a videó-feldolgozási munkáihoz. Úgy terveztem, hogy az akkor már egyébként is Dél-Afrikában használt CG247X készülékemet neki adom, én pedig vásárolok magamnak egy másik monitort. Bár akkoriban még elég kevés tapasztalattal rendelkeztem a CG247X modellel kapcsolatban, azok annyira kedvezőnek bizonyultak, hogy úgy döntöttem, önmagam számára is ugyanolyat vásárolok. Az előnyök és hátrányok mérlegelésekor ráébredtem, hogy már csak egy dolog hiányzik munkáim CG247X képernyőn keresztüli tökéletes minőségű elvégzéséhez: egy másik monitor a Photoshop programmal kapcsolatos eszközök kezeléséhez.

Valamivel nagyobb felbontása (2560 x 1440 képpont) és képaránya (16:9) alapján akkoriban elsősorban a CG2730 modellre gondoltam. Az említett képarány következtében a további képpontok alapvetően a képernyő szélességéhez adódnak hozzá. Átméretezés nélküli fotónál ez 2:3 képarány szerinti megjelenítést eredményez. Következésképpen a kívánt képek lehető legnagyobb méretű, vágás nélküli megtekintésekor még a Photoshop eszközök megjelenítése számára is elegendő hely marad a képernyő szélén. Ezért a CG2730 monitor mellett döntöttem.

Formaterv és funkciók

CG2730 monitorral kibővített első felszerelésem a dél-afrikai irodámban.

A CG2730 formaterve az EIZO-ra jellemző módon tökéletesen letisztult és funkcionális. Mac Pro és LaCie 6big eszközeimnek nemcsak a tudása, hanem a formai kialakítása is különösen megnyerő. Ebből a szempontból kifejezetten előnyös a CG2730 visszafogott formaterve. Nem szeretem, ha képfeldolgozás közben bármi is elvonja a figyelmem. Ezért kifejezetten megnyugtat a visszahúzódó stílusú, matt fekete készülékház látványa.

A CG2730 előlapján hagyományos gombok helyett elektrosztatikusak találhatók. A háttérvilágításuknak köszönhetően a monitor sötétebb munkakörnyezetekben is remekül használható. Bár viszonylag ritkán használom a gombokat, véleményem szerint sokkal kényelmesebben kezelhetők, mint hagyományos társaik. A készülék használata általában véve is egyértelmű és világos. A Button Guide elnevezésű funkcióval gyorsan és egyszerűen áttekinthetők a kezelőfelület különböző gombjai és azok funkciói.

A CG2730 modellhez mellékelt árnyékoló ernyő egyáltalán nem egy öncélú tartozék. Lecsökkenti a képernyő visszatükröződését és fényerejét, megóvva ezzel a szemet. Mivel mágneses kivitelű, rendkívül egyszerűen fel- és leszerelhető, és jelentős mértékben csökkenthető vele a felülről és oldalirányból beeső fény. Csak javasolni tudom a használatát. A felfelé és lefelé is elmozdítható monitor az optimális betekintési szög beállítása érdekében dönthető kivitelű. A munkakörnyezet megfelelő ergonómiai kialakítását különösen fontosnak tartom: a hátat kellően megtámasztó szék, valamint az ülésmagasság íróasztal szerinti beállítása és a monitor pontos pozícionálása különösen fontos szempontok a számomra. Ezzel kapcsolatban számos hasznos információ elérhető az interneten.

Az eszközök többsége, például a számítógép, laptop vagy kamera közvetlenül a monitorhoz csatlakoztatható hozzá, azt ugyanis számos csatlakozóval felszerelték. A HDMI-csatlakozó elsősorban video- és filmkészítéshez ideális. Számos előnyének köszönhetően én általában a DisplayPort-csatlakozót használom munka közben. A DisplayPort több monitor egyidejű használatára is kiválóan alkalmas.

A monitor oldalán található, USB 3.0 rendszerű elosztó három csatlakozóval rendelkezik. Ez különösen akkor hasznos, ha a számítógép összes USB-csatlakozója foglalt, vagy ha a számítógépet az íróasztal alatt helyezték el. Időnként flash meghajtót csatlakoztatok a készülék aljzataihoz.

A panel

A monitor legfontosabb részegysége természetesen a panel. A CG2730 áttetsző paneljét antireflexiós bevonattal is ellátták. Ez egyértelműen megkülönbözteti a monitorok és képernyők túlnyomó többségétől: a TV-k, okostelefonok és laptopok általában fényes képernyővel, illetve kijelzővel rendelkeznek. Ennek oka, hogy az ilyen felületen minden kissé kifejezőbbnek tűnik. Képfeldolgozás közben általában a valósághű megjelenítés a cél, mivel senki sem szeretné, ha túlságosan mesterkéltnek tűnnének a munkái. Ez olyan, semleges hatású panelt igényel, amely nem növeli meg a kontrasztot és a színtelítettséget. A fényes képernyők jelentős mértékű tükröződése a szemet is fárasztja. Az áttetsző panelnek és a bármilyen fényerőnél villódzásmentes megjelenítést lehetővé tevő árnyékoló ernyőnek köszönhetően a képek gyakorlatilag nyomtatási minőségben jelennek meg.

A közelmúltbeli iráni utazásomon készített képek egyike a CG2730 monitoron megjelenítve.
A közelmúltbeli iráni utazásomon készített képek egyike a CG2730 monitoron megjelenítve.

A képfeldolgozást általában gyengén megvilágított környezetben szoktam elvégezni. Bár a cikkhez készült képeken meglehetősen világosnak tűnhet az irodám, bármikor teljes mértékben elsötétíthető. Nyilván Önök is észrevették már, hogy a sötétebb színek gyakran halványnak és elmosódottnak tűnnek az LCD képernyőkön. Ez többek között azért is okoz gondot, mert erőteljesebb kontraszt alkalmazására kényszeríti rá a felhasználót. A CG2730 „True Black Display” technológiája azonban javítja a kontrasztarányt (1500:1) és mélyebb megjelenítést kölcsönöz a sötétebb színárnyalatok számára, különösen akkor, ha nem szemből tekintjük meg a képernyőt.

A CG2730 monitor 10 bites színmegjelenítése kifejezetten széles színskálát garantál a felhasználók számára. Csaknem egy milliárdnyi színárnyalatot tesz elérhetővé. Ez a 64-szerese a 8 bites megjelenítésnél rendelkezésre álló színeknek. Ennek eredményeként kifinomultabbak a színátmenetek és kisebbek a szomszédos színárnyalatok közötti eltérések. A kiszélesített szürkeárnyalat-tartomány az utómunkálatok szempontjából is rendkívül fontos. A 10 bites szürkeárnyalat-tartomány aktiválásakor 6-14%-kal több szürkeárnyalat válik láthatóvá.

Meglepőnek tűnhet, de a monitort beépített termométerrel is felszerelték. Ez kiküszöböli a környezeti hőmérséklet ingadozásai okozta színváltozásokat, így a fényerő és a színhőmérséklet állandó marad.

Izlandi jégbarlangban készült felvétel.
Izlandi jégbarlangban készült felvétel.

Széles színtér

A képek Lightroom, Photoshop vagy egyéb fotószerkesztési alkalmazásokkal elvégzendő feldolgozásakor többféle színtér közül választhat a felhasználó. A fotósok általában az sRGB és Adobe RGB színtereket használják a leggyakrabban. A viszonylag szűkre szabott sRGB színtérnél kevesebb színárnyalat áll rendelkezésre, mint például az Adobe RGB esetében. Ennélfogva az sRGB színteret leginkább interneten közzétett vagy mobileszközön megjelenített képeknél alkalmazzák. Ezzel szemben az sRGB színtérhez képest mintegy 30%-kal szélesebb Adobe RGB az igényesebb képfeldolgozási feladatokhoz is ideális választás. Mindez szélesebb színskálát és élénkebb színárnyalatokat eredményez.

Mivel az Adobe RGB ezenkívül a nyomdák és kiadók körében is meglehetősen elterjedt, célszerű ezt a színteret választani. Azonban nem minden monitor alkalmas az Adobe RGB valamennyi színárnyalatának megjelenítésére. Kisebb színterű monitoron dolgozva a képeket alkotó színárnyalatoknak csak egy része válik láthatóvá, így a feldolgozási feladatok maradéktalan elvégzése sem lehetséges.

A képet, amely alapján nekem ítélték a „Wildlife Photographer of the Year” („Az év természetfotósa”) nagydíjat, szintén EIZO CG2730 monitoron dolgoztam fel.
A képet, amely alapján nekem ítélték a „Wildlife Photographer of the Year” („Az év természetfotósa”) nagydíjat, szintén EIZO CG2730 monitoron dolgoztam fel.

A CG2730 széles színterű panelje azonban az Adobe-RGB-hez tartozó színárnyalatok mintegy 99%-ának megjelenítésére is alkalmas. A monitor a RAW formátumból Adobe RGB rendszerűvé átalakított képeket is valósághű módon jeleníti meg. Ez különösen akkor fontos, ha telített kék vagy zöld színárnyalatokat tartalmazó képekkel dolgozunk (hasonlóan a fenti két képhez). A CG2730 ezeket az árnyalatokat is tökéletes minőségben adja vissza. Kisebb, például sRGB színterű monitoron viszont nem jeleníthetők meg az említett színárnyalatok.

A CG2730 széles színterű, áttetsző paneljén azonban szinte nyomdakész állapotban tekinthetők meg a feldolgozandó képek, így gyakorlatilag gyerekjáték a nyomdai előkészítés. Mivel a képernyőn látható felvétel pontosan megegyezik a kinyomtatandó képpel, nem szükséges időt pazarolnom a folyamatos korrekciókra.

Kalibrálás

EIZO ColorNavigator

Amikor a fotótúráinkon résztvevők a nyomatok kiegyensúlyozatlan színvilágára panaszkodnak, szinte kivétel nélkül a szakszerű kalibrálás hiánya a probléma elsődleges oka. Ahhoz, hogy valaki teljes mértékben biztos lehessen abban, hogy a képernyőn a nyomtatott változatnak megfelelően jelenik meg az adott kép, mindenekelőtt el kell végeznie az érintett monitor kalibrálását.

A monitorok többségénél a kalibrálás olyan, külső kalibrációs eszközzel végezhető csak el, amely gyakran nem az adott képernyő gyártójától származik. Tapasztalataim szerint az ilyen eszközök csatlakoztatása és használata nem ritkán meglehetősen nehézkes és időigényes feladat. A világon elsőként az EIZO kínált beépített kalibrációs érzékelővel ellátott, csúcskategóriás monitorokat. Többek között a CG2730 is ilyen modell. A panel feletti keretben elrejtett érzékelő rendkívül kisméretű. A kalibrálási folyamat megkezdéséig teljes mértékben észrevétlen marad.

A kalibrálás elvégzéséhez egyedül az EIZO ColorNavigator szoftver szükséges. Ennek köszönhetően még a műszakilag kevésbé járatos felhasználók is mindössze néhány lépésben végrehajthatják a monitor kalibrálását. A kicsit is járatosabbak a fehérpont- és gammaértékek, valamint a fényerősség és a színárnyalati görbék beállítását is maguk végezhetik el. Mivel a kalibrálás minden esetben teljes mértékben automatikus módon, a gyári kalibrációs referenciaértékek alapján történik, rendkívül gyorsan és páratlanul pontosan állítható be a monitor. Amint az fent is látható, jómagam 100 cd/m² fényerőt, 6500 K értékű fehérpont-beállítást és 2,2-es gammaértéket alkalmazok. Bár ezek a beállítások tökéletesen megfelelők a számomra, a felhasználók egy része a kissé hűvösebb vagy melegebb színvilágnak megfelelő fehérpont-értékeket részesítik előnyben. A fényerő beállítása a munkakörnyezet megvilágításának intenzitásától is függ: minél fényesebb az iroda, annál világosabbra kell beállítani a monitort, és fordítva.

A mellékelt ColorNavigator szoftvernek és a képernyőmenünek köszönhetően a teljes mértékben automatikusan elvégzendő kalibrálásnak megfelelő időzítés is beállítható. Vagyis a kalibrálás ebédszünetben vagy akár éjjel is elvégezhető. Még csak a számítógépet sem kell bekapcsolni hozzá. Szintén nagyon hasznos, hogy a ColorNavigator alkalmazást jelölő szimbólum megváltoztatja a színét. Korábban már kalibrált monitornál kék színűre vált, az újrakalibrálás szükségessé válásakor pedig piros színben jelenik meg.

Összegzés

A cikk elején is említett okokból az elmúlt nyolc évben 1920 × 1200 képpontos EIZO monitorokat használtam. Bár továbbra is úgy gondolom, hogy a CG245W és CG247X típusú monitorjaim kiváló készülékek, el kell ismernem, hogy a CG2730 a tökéletes képernyő a számomra. A 2560 × 1440 képpont felbontásnak köszönhetően még az internetes közzétételre szánt és mindössze 1600 képpont széles képeim is nagyobbnak tűnnek a képernyőn. A 16:9 képarány többek között azért is ideális, mert a Photoshop munkafelület kitöltésén kívül még az eszközeim és színpalettáim számára is elegendő hely marad. A CG247X modellhez képest kompaktabb és letisztultabb formaterv ugyanolyan kiemelkedő szintű teljesítménnyel párosul. A MacBook Pro készülékemen még sohasem végeztem képfeldolgozást, és erről leginkább az EIZO tehet. Az EIZO monitorok minősége ugyanis egész egyszerűen felülmúlhatatlan. Erre a CG2730 is nagyszerű példa.

Bár az árfekvésük nem a legalacsonyabb, az EIZO monitorok kiváló ár-érték aránnyal büszkélkedhetnek. Ha azonban hozzám hasonló módon 2K vagy 3K felbontású monitort választ, jelentős összeget takaríthat meg egy 4K vagy 5K képernyőhöz képest.

A ColorEdge sorozatú monitorok melletti egyik legerőteljesebb érv a beépített kalibrációs érzékelő és az egyszerűen kezelhető ColorNavigator szoftver. Korábban külső kalibráló eszközöket használtam, amelyek az egyenetlen eredményeken kívül még rengeteg fejfájást is okoztak a számomra. A CG2730 monitoron elvégzendő kalibrálás azonban egyszerű és mindig tökéletesen egyenletes értékeket eredményez. Végezetül pedig a legfontosabb: Maradéktalanul meg kell bíznom monitorom tudásában. Mivel a képfeldolgozás rendkívül időigényes foglalatosság, a monitoron megjelenő képek kismértékű eltérése esetén teljesen az elejéről kell kezdeni az adott munkát. A CG2730 nyújtotta minőségre azonban mindig számíthat az ember.

A monitor különböző részegységeire, így többek között az LCD panelre is vonatkozó öt év garancián kívül a gyártó 120 cd/m²-es fényerővel, illetve 5000 és 6500 K közötti színhőmérséklettel történő használat esetén a vásárlástól számított 10 000 üzemóráig szín- és fényerő-garanciát is vállal a készülékre. Ha a monitort évi 50 héten keresztül hetente 5 napon át napi 8 órahosszát használják, az 2000 üzemórának felel meg, vagyis ilyen jellegű felhasználásnál 5 év alatt adódik össze az említett 10 000 üzemóra.

Csak ajánlani tudom.

Röviden a szerzőről

A holland Marsel van Oosten egy széles körben elismert természetfotós. A feleségével, Daniella-val közösen alapított, Squiver nevű cége kis létszámú nemzetközi fotótúrák szervezésével foglalkozik, melyeken szaktudástól függetlenül bárki részt vehet, aki kedveli a fotózást. A korábban többek között a „Travel Photographer of the Year” (Az év utazási fotósa) és az „International Nature Photographer of the Year” (Az év nemzetközi természetfotósa) díjakat is elhódító fotós idén a „Wildlife Photographer of the Year” (Az év természetfotósa) díjat is elnyerte.

További információkért látogasson el a következő webhelyre: www.squiver.com

CG2730 CG sorozat
CG2730 ColorEdge

Köszönhetően a True-Black-Panel képernyőnek, a 16 bites Look Up Table-nek és a tartozékként szállított árnyékoló panelnek, a csúcskategóriájú CG2730 monitor a legigényesebb fotósok és tervezők igényeit is kielégíti.

  • 68,4 cm (27 coll)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 16:9
2027,00 EUR
RRP incl. 27 % ÁFA.
  • 68,4 cm (27 coll)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Beépített érzékelő önkalibrációhoz
  • Képarány 16:9