Amikor Adorff, aki a “Fototage Karlsruhe” nevű rendezvénnyel már saját fotófesztivált is szervezett, nem fesztiválokon, workshopokon vagy városnézéseken van úton, akkor a kalrsruhei stúdiójában találjuk, ahol elsősorban az emberfotózásra specializálódott. Adorff számára azonban a fotográfiai alkotói folyamat nem ér véget a fényképezéssel és az azt követő képfeldolgozással. Fotóinak útja nem ér véget egy merevlemezen. "Fotós pályafutásom kezdetén még az analóg sötétkamrában tobzódtam" - számol be Adorf, majd hozzáteszi: "Ez nem volt profi, de örülök, hogy még megtapasztalhattam azt a korszakot. Megértettem a fotózás haptikus dimenzióját. Manapság már nem kell sötét szobában ülni és vegyszerekkel bánni, ha a kezedben akarod tartani a képet. Van azonban néhány dolog, amit figyelembe kell venni, hogy a nyomat valóban pontosan úgy nézzen ki, ahogy a fotós remélte.

És pontosan ezeket az alapokat tanítja Adorff rendszeresen a workshopjain. Ez az "Aha-élmény", amikor a műhely résztvevői először tartják kezükben a képet, és érzik, ahogy az ábrázolt motívum a papír tulajdonságaival és a tapintási élménnyel összeolvadva alkotja a teljes művet, minden alkalommal lenyűgöző" - számol be Adorff. Ezt nem lehet összehasonlítani egy weboldalon található tiszta képfájllal.

Előfeltétel: Monitor

Adorff nyomtatási workshopjainak sok résztvevője már saját maga is nyomtatott képeket, és panaszkodik a monitorkép és a nyomtatás közötti különbségekre. "Ha itt eltérések vannak, annak több oka is lehet" - tudja Adorff, és tovább magyarázza: "A nem megfelelő, rosszul beállított vagy kalibrálatlan monitor a leggyakoribb ok. Ha a monitorról a képfájl torz képét kapom, nem várhatom el, hogy ez a fájl ugyanúgy jöjjön ki a nyomtatóból, mint a torz délibábos kép. Ezenkívül a monitort, a számítógépet és a képfeldolgozó szoftvert megfelelően össze kell hangolni és egymáshoz kell igazítani. A következetes színkezelés elengedhetetlen.

Az EIZO ColorEdge CS2740 monitora

Adorff az EIZO ColorEdge CS2740-et - egy 27 hüvelykes, 4K felbontású szélesvásznú monitort - használja iMac-én. "Nagyon élvezem a munkát a CS2740-en" - jelenti Adorff. "Ez részben azért van, mert a CS2740-en való munka még sok óra után is nagyon kellemes. Ráadásul a 4K felbontásnak köszönhetően igazán éles. A legnagyobb "relaxációs tényező" azonban az, hogy többé nem kell aggódnom a munkafolyamat technikai oldalával kapcsolatban, hanem egyszerűen csak tudom, hogy amit látok, az valóban megfelel a képfájlomnak." Emellett Adorff rendszeresen kalibrálja monitorát az X-Rite i1 Studio segítségével, de a monitor már a dobozból kivéve is tökéletesen előre kalibrált volt, ahogy Adorff lelkesen beszámol róla: "A homogenitás kifogástalan, a színtér hatalmas, a gradiensek pedig teljesen simán és átmenetek nélkül jelennek meg".

ColorEdge CS2740

Befolyásoló tényező: a papír

De még ha tökéletesen kalibrált grafikus monitort használ is, mint a ColorEdge CS2740, akkor is hiányzik egy döntő lépés ahhoz, hogy a kész nyomtatást a monitoron meg tudja ítélni: a soft proof nézet. Ugyanaz a képfájl teljesen másképp néz ki a különböző papírokon. Míg egy fényes papíron lévő kép nagyon hasonlóan néz ki a monitor kijelzőjén, egy erős felületi struktúrájú matt anyagon lévő kép általában kevésbé kontrasztos, és a színek is kevésbé élénkek. Ez nem hiba. Valójában éppen ezek a sajátosságok az okai annak, hogy különböző anyagokat használnak. Miért is van ez? Egy matt papírra nem lehet 100 százalékosnál több fekete tintát felvinni, és az eredmény mégis csak sötétszürke lesz. Ha pedig maga a papír például enyhén meleg árnyalatú, akkor nem várhat rajta tiszta fehér területeket, mert a nyomtató nem tud mást tenni, minthogy nem nyomtat a fehér területekre. A nyomtatásban elérhető maximális fehér szín a papír színtónusának felel meg. Ezek a tulajdonságok nem módosíthatók a számítógépen. Ezek azonban szimulálhatók a képernyőn, és a kép egy pillantás alatt optimalizálható. Szükség van egy ICC-profilra, ezt spektrofotométer segítségével maga is meg tudja mérni. Ehhez egyszerűen letöltheti a nyomtató- vagy papírgyártóktól az általános Fine-Art nyomtatók profiljait.

Softproof nézet a monitoron

Az abszolút precíz  ColorEdge CS2740 monitornak köszönhetően,  Adorff már a kijelzőn szimulálni tudja a különböző papírok tulajdonságait a Photoshop és a Lightroom softproof nézetében, és optimalizálja így a képfájlokat a különböző papírok egyedi tulajdonságainak figyelembevételével. "A softproof nézet különösen hasznos minden nem fényes, optikai fényesítőt nem tartalmazó papír esetében, mivel ezek a papírok viszonylag nagy hatással vannak a nyomtatás megjelenésére" - magyarázza Adorff, aki előszeretettel használja az Ilford és a Tecco papírjait. Sok workshop résztvevője panaszkodott arra a problémára, hogy a nyomat utólag másképp néz ki, mint ahogyan azt kívánták és várták, számol be Adorff: "ez leginkább annak köszönhető, hogy nem használtak megfelelő és kalibrált monitort, és nem használták a softproof nézetet". Egy kép egyszerűen másképp néz ki egy matt, erősen strukturált papíron, mint egy magasfényű papíron. Végül is pontosan ez az oka annak, hogy ilyen papírokat használnak.

Thomas Adorff | ColorEdge CS2740

Tényező: megtekintési feltételek

Egy másik tényező, amely eltérést okozhat a monitor kijelzője (a soft proof view engedélyezésével) és a nyomtatás között, a megtekintési körülmények és a kalibrációs célérték, amelyre a monitort kalibrálták. Ha mindkettő nem egyezik, a monitoron megjelenő kép és a nyomtatás nagyon különbözőnek fog tűnni a megtekintő számára, még akkor is, ha a valóságban teljesen ugyanúgy néznek ki. Ezért egyrészt fontos, hogy a monitort - különösen a fényerő és a fehér pont tekintetében - a képfeldolgozás helyszínén uralkodó körülményekhez kalibrálják, majd a nyomatot megfelelő megvilágítás mellett nézzék meg. Ellenkező esetben nem lehetséges a lenyomat érdemi értékelése.

Ami nyomtatva van, az marad

De miért kell egyáltalán nyomtatni? Adorffnak erre több válasza is van: egyrészt a motívum és a nyomtatópapír összjátéka ideális esetben teljesen önálló műalkotást hoz létre. Másrészt az ember megint nagyon intenzíven foglalkozik a képeivel, amikor azon gondolkodik, hogy mit nyomtat, mi lehet a megfelelő papír, és hogyan fogja a képeket utána bemutatni vagy felakasztani. "Számomra ez nagyban összefügg azzal, hogy mennyire értékelem a képeimet" - magyarázza Adorff. "Amit kinyomtatnak, az meg is marad. Számomra óriási különbséget jelent, hogy egy képet fájlként tárolok-e a merevlemezen, vagy kicsiben mutatom meg egy weboldalon, vagy kinyomtatom és a falra akasztom."

Egyedi darabok készítése folyékony emulzióval

Adorff szeret egy lépéssel tovább menni, és saját, egyedi anyagokat nyomtatni. Ehhez az Ilford folyékony emulzióját használja, amellyel olyan anyagokat is nyomtathatóvá lehet tenni, amelyeket valójában nem tintasugaras nyomtatásra készítettek. Az emulzió átlátszó és fehér színben is kapható, így a nyomtatható hordozók választéka szinte a végtelenségig bővíthető. "Ami számomra különösen vonzó, az az, hogy valóban teljesen különleges, egyedi darabokat készíthetek vele" - magyarázza Adorff. "Ez egy módja annak, hogy visszahozzunk valamit az egyediségből, amely végül is elveszett a végtelen digitális reprodukálhatóságban." A digitális fotónyomtatás lehetőségei szinte kimeríthetetlenek, és rendszeresen jelennek meg új anyagok a piacon, amelyekkel saját képeinket méltó módon felértékelhetjük. Mert egy dolog biztos: túl sok erőfeszítés, túl sok szív és lélek ment bele ahhoz, hogy egy merevlemezre temessük őket.

Paper
Válogatás a műveiből
ColorEdge CS2740

ColorEdge CS2740

A CS2740 teljes 4K UHD felbontást kínál a filmkészítőknek, tökéletes élességet a fotósoknak, abszolút pontosságot és gazdag színeket mindenkinek.

Fedezze fel a ColorEdge CS2740 készüléket most