Circle of Life

az I Found the Silence című sorozatból

A Circle of Life elnevezésű fotó az I Found The Silence című többéves sorozat egy része. A máig befejezetlen fotósorozatot immáron több mint 10 éve, még 2009-ben kezdtem el. Minden évben visszatérek, hogy új felvételekkel bővítsem a sorozatot. A fotósorozat tulajdonképpen olyan, mint egy személyes napló, az egyes oldalaknak megfelelő képek életem különböző szakaszait mutatják be. Az idő múlásával rájöttem, hogy a fotógyűjtemény leginkább a személyes életemet tükröző, intim jellegű vallomásra emlékeztet.

A különböző jelenetek következtében a képek témái igen változatosak. Azonban a látszat csal. A képek egy olyan közös téma különböző szeleteiként jelennek meg, amely véleményen szerint mindenki számára könnyen befogadható. Felvételeimmel a belső párbeszéd szimbolikus kifejezésére törekedtem. Az emberek állandó kapcsolatban állnak a környezettel, miközben egymással is párbeszédet folytatnak. Őszintén bevallom, hogy számomra a belső párbeszéd nagyobb jelentőséggel bír. Sok olyan kérdésre keressük a választ, amelyet meg szeretnénk érteni. Mindeközben tulajdonképpen önmagunkat is keressük, hogy tökéletes harmóniában élhessünk a környezetünkkel. Szimbolikus témájú, mindenekelőtt élőlényeket – hol embereket, hol pedig állatokat – ábrázoló képeimmel ezt a soha véget nem érő belső folyamatot szeretném bemutatni. A környezet csak a hangulat és az érzelmek kihangsúlyozására szolgál.

A Circle of Life elnevezés közvetlen utalás a képsorozat mögöttes jelentéstartalmára. A fotózás világát életem egy nehéz szakaszában fedeztem fel magamnak, egy szerettem halálát követően, ezért is áll olyan közel hozzám az élet és halál körforgásának kérdésköre. Miközben azon gondolkodtam, hogy miként tudnám ezt művészi módon ábrázolni, rátaláltam az élet és repülés utáni vágyat megtestesítő pilóta szimbólumára. A pilóta testéből kifejlődő növények azt jelképezik, ahogy a természet a maga legtisztább formájában magához ragadja az élettelent, hogy más, például kifejlődő növény formájában visszaadja azt az életnek.

Circle of Life
Circle of Life

Művészi elképzelés és eszközök

Hónapig tartott, mire a Circle of Life gondolata pontos képet öltött a fejemben. Az egyértelmű volt számomra, hogy a téma kívánt előkészítése megfelelő szakembereket igényel. Olyanokat, akik szakszerűen bánnak a növényekkel és a virágokkal. Akkor már egy ideje követtem a közösségi oldalakon a Lukáš és Albert által megálmodott „Květinové Lahůdkářství” elnevezésű virágoskert projektet. A prágai Jiřího z Poděbrad tér egyik bisztrójában találkoztam a két alkotóval. Mindketten nagyon izgatottnak tűntek. Azonnal tudtam, hogy a megfelelő személyekre találtam rá művészi céljaim megvalósításához. Mint utóbb bebizonyosodott, nem tévedtem.

Először is szükségünk volt egy pilótasisakra. Ez akkoriban gyakorlatilag lehetetlen feladatnak tűnt. A személyes gyűjteménynek és néhány hasznos tippnek köszönhetően néhány hét elteltével sikeresen szert tettünk egy pilótasisakra. Viszont meglehetősen költséges beszerzés volt. A magas költségek már akkoriban is kissé aggasztottak. Viszont úgy voltam vele, hogy a pénz csak eszköz a múzsa által megihletett művészi elképzeléseim megvalósításához. Akkoriban még nem is gondoltam volna, hogy később majd újrahasznosítom a sisakot a később díjra is érdemesített „Dreamers and Warriors” (Álmodozók és harcosok) című képem készítésekor. Vagyis hasznos befektetésnek bizonyult. A kép elkészítéséhez egy pont megfelelő, zöld színű pilóta egyenruhát is kaptam, melyet a mindig segítőkész és támogató partnerem, Tomáš Kaliarik viselt korábban. Ezúton szeretnék köszönetet mondani Tomášnak az elmúlt három évben nyújtott áldozatkész segítségéért, mert nélküle sok alkotás nem jöhetett volna létre.

Idea and Props

Előkészítés és technika

A fotózásra a Prágától körülbelül egy órányira fekvő virágoskertben került sor. A kép központi témájának egyeztetését követően Lukáš azonnal hozzá is kezdett a friss zöld virágok összegyűjtéséhez és elrendezéséhez. Kis időn belül új, izgalmas életképet alkotott a vadon termő réti virágokból. Ezt a szimbolikus folyamatot rendkívül lenyűgözőnek találtam. Eközben elkészítettem a Fomei társaság által rendelkezésre bocsátott szürke papírból álló hátteret, melyet az ingatlan külső részén állványra helyeztem, hogy a szürke felhőkön áthatoló gyönyörű július napfényt is megörökíthessem. A napsugarak teremtette, csodálatosan hangulatos és rendkívül kellemes környezetnek köszönhetően nem kellett mesterséges fényt használnom. Úgy döntöttem, hogy a különböző hatáselemek későbbi megszerkesztése érdekében szürke hátteret használok. Az éjszakai égboltot idéző képi világ nagyszerűen kihangsúlyozta a pilóta által szimbolizált művészi üzenetet. A fotózás viszonylag rövid ideig tartott, végül pedig az eső is eleredt, ami később meglehetősen jellemzővé vált a különböző szabadtéri felvételeim elkészültére. Viszont a sisakrostélyt érő nyári esőcseppek tökéletesen kiegészítették a fotó képi világát.

A fotókat a kedvenc, Canon EF 24-70 mm f/2,8 L USM II típusú objektívemmel felszerelt, nem sokkal korábban vásárolt Canon EOS 5DS R fényképezőgépemmel készítettem. Később a Gitzo különösen masszív állványát is felhasználtam. A fent említett és később is gyakran alkalmazott, nagy felbontású, tükörreflexes fényképezőgépet a nagy nyomtatási méret miatt választottam. A fényképezőgép részletes paraméterei: ISO 320, f/7,1, 1/80 mp. 42 mm fókusztávolsággal.

Vorbereitung und Technik

Utómunkálatok és nyomtatás

A fotó egyetlen nap alatt készült el. Az előkészítés azonban egy kicsit több időt vett igénybe, mivel hetekig eltartott a szükséges kellékek (sisak és pilóta egyenruha) beszerzése. A pilóta és a mellkasából előbúvó virág megfelelő kidolgozása következtében azonban az utómunkálatok különösen hosszúra nyúltak. Napokig eltartott az egyes levelek, szárak és virágok gondos kitakarása, hogy a csaknem egy méter hosszú kép kinyomtatásánál a lehető legtöbb hiba elkerülhetővé váljon. Az EIZO CG318-4K képernyő különösen hasznosnak bizonyult. Az EIZO vállalattal folytatott együttműködésem egy éve vette kezdetét. Az ilyen kapcsolatok mindig nagy örömömre szolgálnak. Különösen azért, mert néhány évvel ezelőtt magam is két korábbi EIZO modellt használtam. Az együttműködés tehát logikus lépésnek tűnt. Az említett monitor a Lightroom CC programból történő exportálást követő valósághű nézet és a Photoshop CC alkalmazáson keresztül elvégzendő utómunkálatok szempontjából egyaránt jelentős segítséget jelentett a számomra. A valósághű megjelenítés egyszerűen felbecsülhetetlen értékkel bír az alkotómunka említett szakaszaiban. Az EIZO képernyőnek köszönhetően a nyomtatási szakasszal kapcsolatos finomhangolások a művészi és kreatív munkafolyamat kellemes lezárásaként maradtak meg az emlékezetemben. Az utómunkálatok végén a fotó több mint 120 rétegből állt.

CG318-4K monitoron keresztül végzett utómunkálatok
CG318-4K monitoron keresztül végzett utómunkálatok

A nyomtatással a személyes jellegű felvételeim kinyomtatását és a szükséges képkeretek készítését is végző Janusz Szyndlert bíztam meg, akiben az immáron 10 évre visszatekintő együttműködésünknek köszönhetően maradéktalanul megbízom. A képet 100%-ig pamutból készült, múzeumi minőségű Museo Silver Rag 300gsmaus papírra nyomtatták, archiválással szemben is hatékony védelmet nyújtó pigment tintával. Az említett kombináció különösen hosszú, 200 év feletti színtartást garantál. Gyakran kérdezik tőlem, hogy a korlátozott példányszámban megjelenő kiadások mennyire számítanak elterjedtnek a fotózás világában. Jómagam a korlátozott példányszámban megjelentetett kiadásokat részesítem előnyben. Ez annyit tesz, hogy minden egyes fotó korlátozott számban készül el, a megfelelő méretben. A „Circle of Life” esetében a sorozat méretkategóriánként összesen 60 fotóra korlátozódott. A legkisebb formátumok (50 x 84 cm) 700 dollártól (16 000 cseh koronától), a nagyobbak (220 x 130 cm) pedig 13 000 dollártól (297 000 cseh koronától) érhetők el.

A Circle of Life nyomtatott formában
A Circle of Life nyomtatott formában

A legnagyobb képformátumnál (254 x 150 cm) minden esetben egy nyomtatott példány is elérhető. Ezek azonban már értékes gyűjtői alkotások. Az 54 000 dolláros (1,2 millió cseh koronás) vételáruk is ezt tükrözi. Ez a fotó például egy New York-i tetőtéri lakás dísze.

A Circle of Life alkotást első alkalommal a THINK+feel Kortárs Galéria tulajdonosa állíttatta ki a Miamiban (Miami Beach) megrendezett 2017-es Art Basel művészeti hét részeként. A fotót ezt követően a svájci Bázel New York SCOPE elnevezésű fesztiválján csodálhatta meg a nagyérdemű. A fotó több rangos nemzetközi díjat is elhódított. Többek között a 2017. évi International Photography Awards (Nemzetközi Fotográfiai Díj) és a szintén 2017. évi ND Awards díjat, valamint a Photographer of The Year 2017 (A 2017-es év fotósa) címet is elnyerte. Ez utóbbiért különösen hálás vagyok.

Az elkészült alkotás
Az elkészült alkotás

Záró gondolatok

Egyes megkérdőjelezik az ilyen és hasonló jellegű alkotások fotó mivoltát. Azt kérdik, hogy hol húzódik a határ? Az ilyen kérdések mindig mosolyt csalnak az arcomra, bár már régen feladtam azt, hogy precízen megválaszoljam őket. A fotózás egy olyan művészeti ág, amely számos, egymással teljes mértékben egyenrangú vállfajra osztható. A „Circle of Life” kép például kollázs technika alkalmazásával született. Számomra mindig a végleges, befejezettnek tekinthető mű az elsődleges, a korábban készült munkákra a kitűzött művészi cél megvalósításához vezető út állomásaiként tekintek. Soha sem a való világ megörökítése vagy dokumentálása volt a célom, mindig a saját mindennapi valóságomat jelentő belső világomba menekültem alkotás közben. Talán épp ezért tartom fontosnak, hogy a művészeti ágakra, mint egymástól szigorúan elválasztott kategóriákra és precízen körülhatárolt meghatározásokra tekintők számára is megfogalmazzam az ars poeticám: Mindenki fektesse az idejét inkább a saját készségei fejlesztésébe ahelyett, hogy felesleges és gyakran rossz tanácsokkal látna el másokat. Természetesen én is tisztában vagyok azzal, hogy mai világunkban egyre kevésbé érvényesül ez a gondolat, nagyrészt az internetnek és a közösségi oldalaknak köszönhetően. Mindenekelőtt a jó szándékú tanácsok és javaslatok alapos megfontolására, és a kifejezetten provokatív jellegű megjegyzések figyelmen kívül hagyására lenne szükség. Légy önmagad, becsüld meg a szívednek kedves embereket, és hagyd figyelmen kívül az öncélú és értetlen kritikusokat. Véleményem szerint ez jelenti a kulcsot a sikerhez és a belső elégedettséghez.

Martin Stranka rövid életrajza

Martin Stranka 1984. április 13-án, pénteken született Mostban. 12 évvel ezelőtt, egy közeli szerette hirtelen halálát követően fedezte fel magának a fotózás világát, amire egyfajta terápiaként tekintett. Mivel korábban egyáltalán nem tanult művészetet, autodidakta módon sajátította el a fotózással kapcsolatos ismereteket. Egyéni látásmódjának köszönhetően képei az álom és ébrenlét közötti állapot érzetét keltik a szemlélődőkben. Martin fantázia és valóság határmezsgyéjén egyensúlyozó képei a filmek statikus felvételeit idézik. Fotói kiegyensúlyozottságot és nyugalmat sugároznak.

Fotózási szakértelmét több mint 90 nemzetközi díjjal ismerték el az elmúlt 12 évben. A legjelentősebb elismerések sorában többek között a nemrégiben elhódított Sony World Photography Awards, a Professional Photographer of the Year (Az év hivatásos fotósa) és a Nikon Nemzetközi Fotóversenyen odaítélt Emerging Talent Award (A legkiemelkedőbb feltörekvő tehetség) díjak említendők. A párizsi Prix de la Photographie nemzetközi versenyen aratott sikerén kívül az International Photo Awards megmérettetés fődíját immáron tizenegy egymást követő alkalommal is elhódította.

A Los Angeles, London, Párizs, Prága és Sanghaj rangos galériáiban, így többek között a Getty Images Galériában és a Saatchi Galériában kiállított munkái olyan hírneves művészek alkotásai körében csodálhatók meg, mint például Andy Warhol, Annie Leibovitz, Banksy és Damien Hirst. A közelmúltban a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb művészeti rendezvényén, a New York-ban, Miamiban és Bázelben évente megrendezett Art Basel művészeti hét Scope Art Fair kiállítása keretében is bemutatták kiemelkedő színvonalú alkotásait.

A számos kiállításon kívül Martin munkái a jelentősebb New York-i kiadók, így például a Harper Collins Publishers és a Sterling Publishing kiadványainak címlapjain is feltűntek. A különböző zene- és könyvkiadókon túlmenően a zene világán kívül alkotó művészekkel is együttműködik. Eddig két monográfiát adott ki: „I AM” és „10 Years”.